Brand på Näringen i Gävle

Brand på Näringen i Gävle

Igår kväll, torsdagen den 13 augusti 2015, började det brinna i en garagelänga på Näringen i Gävle. Eftersom garaget var inom vattenskyddsområde har räddningstjänsten släckt med begränsad mängd vatten för att minimera miljöpåverkan. För att ytterligare säkra vattentäkten tar Gästrike Vatten nu mer vatten än tidigare från brunnar längre bort från brandplatsen.

• För att ytterligare säkra vattentäkten tar Gästrike Vatten nu mer vatten än tidigare från brunnar längre bort från brandplatsen.
  • Gästrike Vatten ökar nu kontrollen av vattentäkten kring brandplatsen. Provtagning i mark och i grundvatten planeras i samarbete med räddningstjänsten och försäkringsbolagets representant på olycksplatsen.
  • Dricksvattnet i kranarna är bra. Du kan fortsätta dricka vattnet som vanligt.

Välkommen på pressträff

Fredagen den 14 augusti 2015

Klockan 13-14

På Näringen, Sätravägen vid brandplatsen