Restriktioner för vattenanvändningen i Östhammars kommun!

Restriktioner för vattenanvändningen i Östhammars kommun!

Bevattningsförbud införs för hela Östhammars kommun från den 20 juni. Grundvattennivåerna är fortfarande väldigt låga och situationen är ansträngd. Alla behöver hjälpas åt att spara på vattnet nu! De låga nivåerna beror på att det inte har regnat eller snöat tillräckligt under de gångna åren för att grundvattenmagasinen i marken ska fyllas på ordentligt.

Det kommunala dricksvattnet ska i första hand användas till mat, dryck och hygien. Genom att följa bevattningsförbudet hjälper du till att spara på grundvattnet så att det räcker till förskolor, äldreboenden och vardagslivet hemma.

– Grundvattennivåerna är mycket låga i Östhammars kommun och situationen är ansträngd. Grundvattennivåerna kommer att fortsätta sjunka nu under sommaren. Att hitta lösningar för den låga grundvattennivån som vi har i hela kommunen är en prioriterad fråga för oss. Vi arbetar med både kortsiktiga och långsiktigt lösningar för vattenförsörjningen i hela kommunen. Bland annat letar vi aktivt efter läckor samt kartlägger alla vattenresurser som finns i och strax utanför kommungränserna för att hitta nya och/eller kompletterande vattentäkter, säger Karolina Stenroth, processingenjör vatten på Gästrike Vatten.

– Vårt dricksvatten är en av samhällets allra viktigaste resurser och situationen med vattenbristen som vi har kan bara lösas om vi alla hjälps åt. Vi måste vara rädda om vårt vatten, varje liter du kan spara är viktig! Njut av sommaren och besök gärna någon av våra fina badplatser i kommunen. Sen hoppas vi på mycket nederbörd i höst och vinter så att magasinen fylls på, säger Margareta Widén-Berggren, kommunalråd i Östhammars kommun.

Restriktioner för användandet gäller det kommunala dricksvatten i hela Östhammars kommun från den 20 juni och tillsvidare. Förutom att du ska fortsätta använda vattnet smart innebär de ytterligare restriktionerna att:

Dricksvatten ska främst användas till mat, dryck och hygien.

• Vattna inte med dricksvatten, varken nyplanterad eller befintlig växtlighet, annat än med vattenkanna. Det gäller för enskilda bostäder, flerfamiljsfastigheter, offentliga och privata verksamheter. Samla upp och använd regnvatten till bevattning istället.
  • Fyll inte pooler eller badtunnor med dricksvatten. Det gäller även uppblåsbara pooler, badtunnor och spa-bad. Besök istället våra kommunala simhallar och badplatser. Använd gärna annat vatten är kommunalt dricksvatten för att fylla din pool.
  • Bevattna inte fotbollsplaner, tennisplaner eller liknande med dricksvatten.
  • Tvätta inte bilen med dricksvatten med vattenslang eller högtryckstvätt. Vi hänvisar istället till auktoriserade tvätthallar och självservicehallar som återanvänder tvättvattnet.
  • Tvätta inte fasader, altaner och staket eller liknande med dricksvatten med vattenslang eller högtryckstvätt. Det gäller oavsett om det är du som fastighetsägare eller en inhyrd entreprenör som utför arbetet.

Lägesbild för Gävle, Hofors, Ockelbo och Älvkarleby kommuner

Grundvattennivåerna är fortfarande låga i Gävle, Ockelbo och Älvkarleby och där gäller fortfarande uppmaningen om att spara på vattnet. Tillsammans gör vi skillnad och vi försöker undvika att hamna i ett läge med restriktioner i även dessa kommuner. I Hofors använder vi ytvatten och i dagsläget är bedömningen att vattnet i Hofors räcker, men man ska givetvis alltid använda vattnet smart.

Läs mer om läget i varje kommun här, vår vattenrapport (länk)

Gästrike Vatten övervakar nivåerna extra noga nu och skulle det bli en förändring så talar vi om det.

Bakgrund

De låga nivåerna beror på att det inte har regnat eller snöat tillräckligt under de gånga åren för att grundvattenmagasinen i marken ska fyllas på ordentligt. Även om det har regnat en del, och fortsätter att regna under den kommande tiden, är nivåerna så låga att det tar många månader innan de blir normala igen. Det krävs stora mängder nederbörd för att yt- och grundvattennivåerna ska återställas till en normal nivå.

Spara vatten

Läs mer här om hur du använder vattnet smart (länk)

Mer om aktuella grundvattennivåer i regionen och Sverige

SGU är myndigheten för frågor om berg, jord och grundvatten i Sverige. Kartan intill och fler kartor för grundvattennivåer finns på

Välkommen med dina frågor

Therese Staff, kommunikatör Gästrike Vatten.
therese.staff@gastrikevatten.se, 026-17 51 21