Fira jul som en miljönär – här hittar du julklapparna

Varannan person kan tänka sig att köpa en begagnad julklapp*. Det gillar vi! Ge gåvor som inte bara sprider glädje till dina närmaste, utan presenter till oss alla genom att vara snäll mot miljön. Avfall Sveriges miljönärmärkning visar vägen. Med 17 märkta verksamheter i Gävleborg finns goda möjligheter att göra julen 2016 mer hållbar.

För att inspirera svenskarna att konsumera mer hållbart har Avfall Sverige tagit fram märkningen Miljönärvänlig. I Gävleborg har vi 17 märkta butiker eller andra verksamheter, som alla erbjuder Miljönärvänliga alternativ och på så sätt inspirerar till en mer hållbar julhandel, säger Anette Noack, kommunikatör Gästrike återvinnare.

Julen är konsumtionens stora högtid. Nästan varje år slår julhandeln nya rekord när det gäller inköp av klappar och mat, och samtidigt ökar mängden avfall. Fortsätter vi så här kommer avfallsmängderna ha fördubblats inom 15 år. Detta är utveckling som Avfall Sverige vill bromsa.

I Gävle kan man t.ex. besöka Erikshjälpen och köpa en fin skjorta till pappa eller fynda en spännande bok till mamma på Biståndsgruppen. Kanske hittar du en riktigt unik julklapp till syster eller bror på deras vintageavdelning?

Om miljönärmärkningen
Märkningen delas ut av kommunen och ges till verksamheter, fysiska eller digitala, som gör det möjligt för konsumenter att laga, låna eller återanvända. På miljönär.se finns en karta med kon-taktuppgifter till alla de cirka 900 märkta verksamheterna där besökarna kan söka på just sin ort för att hitta inköpsställen för sina begagnade julklappar. Genom att julshoppa Miljönärvänligt hjälper man inte bara miljön utan även sin plånbok.

Om Avfall Sverige
Avfall Sverige är branschorganisationen inom avfallshantering och återvinning. Det är Avfall Sveriges medlemmar som ser till att avfall tas om hand och återvinns i landets alla kommuner. Vi gör det på samhällets uppdrag: miljösäkert, hållbart och långsiktigt. Vår vision är "Det finns inget avfall". Vi verkar för att förebygga att avfall uppstår, att mer återanvänds och att det avfall som uppstår återvinns och tas om hand på bästa sätt. Kommunerna och deras bolag är ambassadör, katalysator och garant för denna omställning.

Har du funderingar kring fler julklappstips kan du kontakta

Britt-Marie Berglund, avfallsrådgivare, Gästrike återvinnare

026-17 29 25, britt-marie.berglund@gastrikeatervinnare.se

Har du frågor om miljömärkningen kan du kontakta
Anette Noack, kommunikatör, Gästrike Återvinnare
026-17 29 24, anette.noack@gastrikeatervinnare.se

* I en enkät som Tradera låtit göra i år svarade 46 procent att de kan tänka sig att köpa en begagnad jul-klapp till någon i år. Summan vi skulle planera att spendera på begagnade julklappar är ca 879 kronor.