​Gästrike återvinnare plockar skräp längs vattnet

80 % av allt skräp i haven kommer från land. Gästrike återvinnare hjälper haven med en enkel handling och plockar skräp längs vattnet i Gävleområdet fredagen den 3 maj.

Nedskräpningen av våra hav är ett stort miljöproblem men också ett problem vi kan hjälpas åt att lösa. På Nordiska kusträddardagen den 4 maj går människor i hela Norden ut längs sin närmaste strand, sjö eller annat vatten och plockar skräp. Gästrike återvinnares medarbetare vill inte vara sämre utan tar på sig handskar och beger sig ut till vattnet i Gävleområdet för att plocka skräp redan fredagen den 3 maj.

-Vi var ut förra året också och plockade flera säckar med skräp tillsammans på bara några timmar. Antingen kan man plocka när man vill eller i samband med Nordiska kusträddardagen den 4 maj. Det är viktigt och alla kan göra skillnad, uppmanar Eva Johansson, miljöpedagog på Gästrike återvinnare.

Så här lätt kan du också bli en kusträddare

Här är några saker som kan vara bra att tänka på:

1. Samla dina vänner och ge er ut på närmaste strand.

2. Plocka. Var försiktig med misstänkta föremål.

3. Berätta hur mycket skräp du plockat i Håll Sverige rents formulär https://www.hsr.se/bli-en-kustraddare/rapportera-hur-mycket-skrap-ni-plockat

Om Nordiska kusträddardagen

Nordiska kusträddardagen är en av flera aktiviteter anordnade av Håll Sverige rent. Förra året deltog nästan 40.000 kusträddare bara i Sverige.

Media är välkommen

Var: Bakom Erikshjälpen och T-uddens naturreservat i Gävle.
När: Fredag 3 maj kl 9-12
Kontaktperson på plats: Eva Johansson, miljöpedagog Gästrike återvinnare, 070-167 56 34