Gästrike återvinnare räddar vattnet från skräp även i år

Fimpar, plast och snusprillor är de vanligaste skräpen på våra stränder. Skräp som snabbt hamnar i havet om ingen tar hand om det innan. Miljöpedagogerna på Gästrike återvinnare hjälper haven med en enkel handling och plockar skräp längs vattnet i centrala Gävle måndagen den 4 maj.

Nedskräpningen av våra hav är ett stort miljöproblem och ca 80% av skräpet uppskattas komma från land. Med anledning av Coronaviruset anpassar Håll Sverige rent den årliga Kusträddardagen till Kusträddarna som på olika sätt ska inspirera till att plocka skräp vid hav, en sjö eller annat vatten i sin närhet under en längre period. Gästrike återvinnares miljöpedagoger tar på sig handskar och beger sig till Gavleån i centrala Gävle för att plocka skräp måndagen den 4 maj.

-Det är tredje året i rad som vi är med. Förra året var vi fyra personer som plockade flera säckar med skräp tillsammans på bara några timmar. Testa Kusträddarnas utmaning och ta med dig en vän eller din familj till ett vattendrag nära dig, det gör skillnad och du ser resultatet direkt, uppmanar Eva Johansson, miljöpedagog på Gästrike återvinnare.

Gå med i Kusträddarna 2020

Håll Sverige rent bjuder in dig att gå med i Kusträddarna och hindra skräp från att hamna i havet från söndag 26 april till söndag 7 juni. Gå med och få ett skräpplockarpaket skickat hem till dig – helt gratis.

Så här går det till

1. Hitta en plats att plocka på

2. Fyll så många påsar du bara kan

3. Ta hand om skräpet och återrapportera