Gästrike återvinnare ska ge Putin råd om avfallshantering

Pressmeddelande   •   Okt 16, 2017 14:39 CEST

Thomas Nylund från Gästrike återvinnare var föredragshållare på Handelshögskolan i Moskva 2016. Den här gången medverkar han i ett expertmöte med president Putins ”Council for Civil Society and Human Rights”.

Gästrike återvinnares Förbundsdirektör Thomas Nylund är åter inbjuden till Ryssland.

I maj 2016 deltog Thomas Nylund som föredragshållare på Handelshögskolan i Moskva i ett seminarium som den svenska ambassaden ordnade tillsammans med IKEA ”Sustainability Examples from Sweden”.

Nu har en ny inbjudan kommit via den svenska ambassaden i Moskva om att delta som föredragshållare på en stor avfallsmässa; WASMA , i Moskva den 17 oktober. På mässan deltar från Sverige även bl a Volvo Trucks, SKF och IKEA.

Dessutom är Thomas Nylund inbjuden att medverka i ett expertmöte med president Putins ”Council for Civil Society and Human Rights”. Det är ett rådgivande organ som nu håller på att bereda ett förslag om utveckling av avfallshanteringen i Ryssland. Ett förslag som ska presenteras för president Putin.

- Det här känns väldigt smickrande att bli inbjuden till, säger Thomas Nylund. Det märks att hållbarhet liksom miljö-, klimat- och avfallsfrågorna står högt på agendan överallt i världen. Genom att dela med oss av våra kunskaper och utbyta erfarenheter inom området, kan vi verkligen bidra till, och verka ” för en värld som räcker längre”.

- Jag kommer väl antagligen inte att få träffa president Putin själv, även om han har hållit i ordförandeklubban för rådet vid något tillfälle, men det ska ändå bli en spännande upplevelse, avslutar Thomas Nylund.

Från Moskva åker Thomas Nylund direkt till Belgrad i Serbien där han ska medverka som rådgivare i ett stort SIDA-projekt som också handlar om hållbarhet och miljö.

För frågor vänligen kontakta:

Thomas Nylund, förbundsdirektör, Gästrike återvinnare
Tel. 026-17 84 89, thomas.nylund@gastrikeatervinnare.se