Halverat matsvinn på äldreboende i Ockelbo

Matsvinnet på Bysjöstrand har länge varit ett problem för personalen på äldreboendet. Under ett år har de nu deltagit i ett projekt tillsammans med Gästrike återvinnare för att minska matsvinnet.

Kostchef, kökspersonal och representanter från alla avdelningar har tillsammans med projektledaren från Gästrike återvinnare först rett ut var matsvinn uppstår och sedan tagit reda på varför. Utifrån det har de sedan ändrat flera rutiner.

Det har varit ett jättenyttigt arbete där alla har varit viktiga för att komma fram till vilka åtgärder vi behöver arbeta vidare med, säger Liselott Kling, verksamhetschef på Bysjöstrand.

Nu kan de också se att de förändrade rutinerna har medfört att matsvinnet på äldreboendet har minskat med ungefär 50%.

- Det är inte alltid så lätt att förändra beteenden i vardagen, men de har lyckats, säger Jill Nyqvist, ansvarig från Gästrike återvinnare.

Högre kvalitet på boendet

En av åtgärderna har varit att ta fram brukarkort över varje boendes önskemål och matvanor. Denna individuella anpassning har medfört att man ger de äldre högre kvalitet på sitt boende.

- Det är viktigt att de boende får i sig den näring de behöver, det tullar vi aldrig på. Det vi gör är anpassningar så att de vill och kan äta upp sin mat, säger Liselott. Nästa steg blir att med hjälp av metoden tittar på hur vi kan förebygga avfall i andra delar av vår verksamhet.

En del i arbetet för att minska avfallet

Projektet är den del i Gästrike återvinnare uppdrag att minska mängden avfall och sker enligt en metod som branschorganisationen Avfall Sverige har arbetat fram. Metoden kan användas på alla typer av verksamheter och ska främja ett gott resultat för både kvaliteten, miljön och ekonomin genom att använda sina resurser på ett klokt sätt. Eftersom metoden har visat sig ge ett gott resultat kommer Gästrike återvinnare på samma sätt erbjuda stöd till fler verksamheter framöver.

För frågor vänligen kontakta

Liselott Kling, enhetschef Bysjöstrand