InspirationsKICK för hållbara affärsmöjligheter

Fredagen den 22 november bjuds regionens näringsliv in till en inspirationsKICK när Gästrike återvinnare arrangerar en hel förmiddag med föreläsningar om hållbara affärsmöjligheter.

Vi vill visa att det går att tjäna pengar och samtidigt spara på miljön. Miljöperspektivet kan vara en av morgondagens framgångsfaktorer, berättar Britt-Marie Berglund, miljöpedagog på Gästrike återvinnare. Medarrangör till InspirationsKICK.

Syftet med förmiddagen är att inspirera och sprida kunskap kring hur företagare kan göra för att minska mängden avfall genom smart konsumtion och produktion. Bertil Rosqvist, Respect, Tobias Jansson grundare av Camino och Ola Norrman Eriksson forskare på Högskolan i Gävle berättar om trender inom hållbarhet och ger konkreta tips och exempel på verksamheter som skapat framgångsrika affärsmöjligheter av miljökrav.

Alla är välkomna på enstaka föreläsningar eller hela förmiddagen på Valhall, Högskolan i Gävle klockan 8-12.

Program

• 8.00 – Bertil Rosqvist berättare om trender inom hållbarhet och hur du kan nyttja det till din verksamhets fördel.
  • 9.30 - Mingel
  • 10.00 – Tobias Jansson ger exempel på företag som lyckats förena affärsnytta och resurseffektivitet. Det kallas cirkulär ekonomi.
  • 11.20 – Ola Norrman Eriksson gör dig redo för att möta framtida krav på minskat avfall och ökad återvinning.

Bakgrund

InspirationsKICK arrangeras av Gästrike återvinnare, Gävle Kommun, Länsstyrelsen, Högskolan i Gävle och Stiftelsen Gävleregionens miljö. Satsningen ingår i EU-projektet Europa minskar avfallet.

Läs mer om InspirationsKICK på www.gastrikeatervinnare.se

Läs mer om Europa minskar avfallet på minskaavfallet.se.

Britt-Marie Berglund, miljöpedagog Gästrike återvinnare
026 17 29 25, britt-marie.berglund@gastrikeatervinnare.se