Inviger nya återvinningscentralen i Gävle med att klippa mattrasor

Nu inviger vi Gävlebornas nya återvinningscentral med att klippa mattrasor och gå på vernissage bland sopkonst! Det är politiker från regionen, representant från Naturvårdsverket och medarbetare som inviger. Några tal, snittar och bubbel ska vi också fira med. Media är välkommen på vår officiella invigning.

– Det har varit en lång resa men det känns skönt att vi nu äntligen är i mål med Gävlebornas nya återvinningscentral. Det är ju för deras skull vi byggt den och jag tycker att vi har lyckats bra. Jag tror och hoppas att de ska bli nöjda med den, säger Peter Tham, en nöjd chef för återvinningscentralerna.

Välkommen!

I början av sommaren öppnade äntligen den nya, utbyggda återvinningscentralen i Gävle. På torsdag är det dags att officiellt inviga. Media är välkommen och ja, vi vet att det är samma dag som kungaparet gör sitt besök i länet, så därför skänker vi dem en trasmatta från Ockelbo.

Mattrasor och gjutna soptavlor

Dag: den 29 augusti 2013.

Tid: klockan 11-12.

Plats: återvinningscentralen Gästrike återvinnare, Utmarksvägen 16, Gävle. Samling och parkering vid Gästrike återvinnares entré. (återvinningscentralens utfart). Vi går bakvägen genom centralen, börjar vid utfartsrampen.

Deltagare: Naturvårdsverkets Maria Ivarsson (som arbetar med utredning om avfallsminimering), Gästrike återvinnares politiska styrelse, medarbetaren Hasse Edwall (en veteran i sopsvängen sedan 1962, har arbetat på återvinningscentralen sedan den öppnade 1997). Politiker från våra fem kommuner, konsulter och entreprenörer som har medverkat i arbetet att skapa den nya återvinningscentralen är inbjudna, liksom Gästrike återvinnares personal.

Det här händer:

Start 11:00 då Gästrike återvinnares förbundsdirektör Thomas Nylund öppnar utfartsporten till den nya centralen. Det blir tal om bygget och vinsten med återbruk och att avfallsminimera. 11:30 är det mingel och snittar, ett bra tillfälle att prata med deltagarna och gå på vernissage bland betongtavlor och tittskåp.

Klockan 12 öppnas centralen för dagen av Hasse Edwall som nystar och klipper ett invigningsband av mattrasor.

• invigning
  • maria ivarsson