Jubileumspris till modigt företag i miljöbranschen

Pressmeddelande   •  Maj 26, 2016 07:45 CEST

15 år som kommunalförbund firas med jubileumspris till modiga företag i miljöbranschen. Gästrike återvinnare delar ut priset i samband med Avfall Sveriges årsmöte tisdagen den 31 maj.

År 2001 bildade Gävle, Hofors, Ockelbo, Sandviken och Älvkarleby kommun ett kommunalförbund, Gästrike återvinnare, för att sköta avfallshanteringen i kommunerna. Det visade sig bli ett framgångsrikt koncept som även andra i branschen valt att följa. I år firas de 15 åren med att dela ut ett jubileumspris.

Avfallsbranschen utvecklas fortare än någonsin och Gästrike återvinnare har många gånger vågat bryta ny mark inom området. Vi vill med vårt jubileumspris också uppmuntra andra som har haft modet att göra saker utöver det förväntade för att skapa en hållbar vardag, säger Thomas Nylund förbundsdirektör Gästrike återvinnare.

Juryn tar i sin bedömning hänsyn till tre av Gästrike återvinnares övergripande mål. Att förebygga resursslöseri, minska användningen av farliga ämnen och säkra hanteringen av farligt avfall och att ta tillvara avfall som resurs.

- Alla nominerade är redan vinnare och innovativa inom viktiga områden. De står för goda initiativ och det är både roligt och viktigt att deras arbete uppmärksammas på det här viset, säger Anders Franck, Projektledare på Mellansvenska Handelskammaren och en av medlemmarna i juryn.

Media är välkommen till utdelningen av jubileumspriset

Tisdagen den 31 maj 2016 kl 11.30 – 12.00 på Gävle konserthus.

Jubileumspriset delas ut i samband med Avfall Sveriges årsmöte av Gästrike återvinnares styrelseordförande Thomas Engelmark.

De nominerade är

De nominerade företagen är Dewatech, Sandvik Materials Technology i samarbete med AGA, Gävle Energi, Vermigrön och Ekobyggportalen.

Juryn består av

• AnnaCarin Söderhielm, Hållbarhetsutvecklare Gästrike återvinnare
  • Jonas Kågström, filosofie doktor och universitetslektor i företagsekonomi
  • Anders Franck, Projektledare Mellansvenska Handelskammaren

• Avfall Sveriges årsmöte

Media är även välkommen att bevaka Avfall Sveriges årsmöte från kl 11.00 den 31 maj. Programmet finns på avfallsverige2016.se. Anmäl deltagande till kommunikationschef Anna-Carin Gripwall via mail till acg@avfallsverige.se eller telefon 070-662 61 28 senast den 30 maj.

För frågor vänligen kontakta

Thomas Nylund, förbundsdirektör, Gästrike återvinnare