Nu kan dina böcker bli nya böcker

På bokbytardagen vill vi påminna om att ge böckerna ett längre liv och ge dom till någon annan. Och de böcker som ingen längre vill ha kan numera läggas i en egen container på återvinningscentralen i Gävle och Sandviken så de kan återvinnas till nya böcker.

16 maj är den stora bokbytardagen och har du böcker som du har läst färdigt är det en god idé att ge dina böcker vidare till någon annan. Det är det allra bästa för miljön och kan bli en spännande läsupplevelse för fler. Ibland finns det så klart böcker som har gjort sitt och som behöver slängas. På återvinningscentralerna i Gävle och Sandviken har vi nu möjlighet att ta emot gamla, obrukbara böcker till återvinning. Då kan de bli till nya pappersfiber istället för att eldas upp.

”Det är en otroligt stor mängd böcker som slängs bort till förbränning varje år. Att skicka böckerna till förbränning istället för till återvinning är mycket dyrare och sämre för miljön. Det känns väldigt bra med den här förändringen, säger Maria Eriksson, arbetsledare på Gästrike återvinnares återvinningscentraler.

På regionens övriga återvinningscentraler får man fortsätta att slänga böcker med hård pärm i containern för ”Saker som inte ska återvinnas”. Pocketböcker ska, precis som tidigare, slängas som tidningar.

Fördelar med återvinning

Genom att använda materialen flera gånger kan vi spara energi och naturresurser.
Läs gärna mer om fördelarna med återvinning på vår hemsida.

Smarta sätt att ge dina böcker längre liv

Skapa en byta-böcker-bokhylla. Kanske kan du och dina kollegor byta böcker på jobbet? Om du hyr en bostad kan du höra med din hyresvärd om det finns någon gemensam yta där man kan ställa en bokhylla, där du och dina grannar, kan ge och ta böcker.

Ge bort en återbrukad bok. När vi på Gästrike återvinnare är ute på event, har besökare, arrangerar tävlingar eller liknande ger vi ofta bort återbrukade, fina böcker som vinster eller gåvor. Alltid finns det någon bok som intresserar.

För frågor, kontakta

Maria Eriksson, arbetsledare på Gästrike återvinnares återvinningscentraler, maria.eriksson@gastrikeatervinnare.se, tel 026-17 29 83