Sopor får en andra chans i Årsunda

Den 29 november startar Gästrike återvinnare i samarbete med Viggen möjligheten att lämna saker, möbler och elektronik till återbruk på återvinningscentralen i Årsunda. Det invigs samma dag med gofika och återbruksexperter på plats.

- Att låta sopor få ett längre liv är en viktig del i vårt miljöarbete. Många av de grejer folk slänger bort skulle kunna lämnas till återbruk istället. Nu gör vi det lättare för Årsunda-borna att välja, direkt på återvinningscentralen, säger Eva Johansson, miljöpedagog på Gästrike återvinnare.

På återvinningscentralen i Årsunda finns det från och med onsdag 29 november en container där du kan lämna saker, prylar och elektronik till återbruk. Viggen tar hand om det som samlas in, sorterar det på sitt lager i Sandviken för att sedan sälja det i sin butik, Viggens second hand och café.

- Det du tröttnat på kan vara nytt och intressant för andra! En del gillar 30-tal, andra 80-tal. Möbler som går att renovera kan ha lite skavanker och funka ändå, en del ser charmen i att göra dem personliga genom att klä om dem, berättar Linn, verksamhetschef på Viggen.

Att återanvända sina och andras kläder, saker och möbler är bra för miljön. Då behöver vi inte ta nya råvaror från naturen och slipper belasta miljön med tillverkningen av nya saker. Även transporterna blir lokala.

Textilier och kläder, både trasiga och hela, lämnas sedan oktober förra året i Human Bridge behållare på alla Gästrike återvinnares återvinningscentraler.

Media är välkommen på invigning och gofika

Onsdag den 29 november 2017
Klockan 13-15
Årsundavägen 901 i Årsunda
Kunder som lämnar till återbruk gofikar och samtalar med Eva Johansson, miljöpedagog på Gästrike återvinnare.

213 ton till återbruk

Via Gästrikeregionens återvinningscentraler kunde 228 ton tas tillvara till återbruk under 2016. Utöver det har stora mängder också lämnats in direkt till hjälporganisationer.

Fakta om återbruk på återvinningscentralerna

Förutom det nyöppnade återbruket på återvinningscentralen i Årsunda går det sedan tidigare att lämna in till återbruk på 10 av Gästrike återvinnares totalt 13 återvinningscentraler. Intresset är stort och innan året är slut är målet att det ska gå att lämna till återbruk på alla 13 återvinningscentraler i regionen.

För frågor vänligen kontakta

Eva Johansson, miljöpedagog Gästrike återvinnare