Välkommen med dina gamla däck till återvinningen

Efter stor efterfrågan finns det nu möjlighet att lämna dina gamla däck direkt på återvinningscentralen i Gävle och Sandviken.

Som ett led i att förbättra servicen till alla återvinnare i regionen går det nu att lämna gamla däck till återvinning direkt på återvinningscentralerna i Gävle och Sandviken. Det kommer finnas en container för förbrukade däck med fälg och en annan container för däck utan fälg.

- Med detta hoppas vi att det blir lättare att göra rätt och att däcken inte hamnar på avvägar. Det finns redan nu planer på att ge samma möjlighet på fler återvinningscentraler, men vi börjar med att testa och se hur det går i Gävle och Sandviken, berättar en nöjd Per Sundström, chef över Gästrike återvinnares återvinningscentraler.

Det går precis som tidigare lika bra att lämna sina förbrukade däck direkt till närmaste däckverkstad som är skyldiga att ta emot däcken även om nya däck inte köps.

Vad händer med däcken sen?

Det är Däckåtervinning AB som har i uppdrag att samla in och återvinna alla uttjänta däck i Sverige, från alla sorters fordon. Däck som går att återanvända sorteras ut hela och återanvänds då till bland annat regummering, fendrar och sprängmattor. Övriga däck klipps ner till bitar i grovklippningsmaskiner och kan sedan användas som underlag i ridhus, gasdränering, kompaktorväg, vägar och dräneringsskikt vid sluttäckning av deponier. Däckklippet går även till cementindustrin och kolkraftverk där det ersätter kol. Det kan även gå till granulering och bli nya produkter. Fälgen på däcken går till metallåtervinning

För frågor vänligen kontakta

Per Sundström, avdelningschef, Gästrike återvinnare