Certifierad nyckelhålsrestaurang - en kvalitetssäkring

Sedan 2009 är det nya regler för användning av nyckelhålsmärkning i restaurang. För att få använda nyckelhålet i sin marknadsföring måste restaurangen numera vara registrerad och certifierad som nyckelhålsrestaurang hos Föreningen Nyckelhålet på restaurang.
Läs gärna mer om detta på Föreningen Nyckelhålet på restaurang.

Vad är en certifierad nyckelhålsrestaurang?

En certifierad nyckelhålsrestaurang ger sina gäster möjligheter att äta både god och hälsosam mat varje dag. Det handlar om att servera valfrihet och att ge möjligheter. Minst en nyckelhålsmärkt maträtt serveras och restaurangen uppfyller särskilda kriterier för maträtten, tillbehören, serveringen/distributionen och skyltningen. Restaurangen har också utbildats och därmed säkerställt att personalen har kunskap om hur man komponerar välbalanserade maträtter för välbefinnande och god hälsa.

Certifierad nyckelhålsrestaurang är en kvalitetssäkring
De certifierade nyckelhålsrestaurangerna genomgår en oberoende uppföljning varje år, där kriterierna följs upp och feedback ges på hur man kan vidareutveckla verksamheten. Restaurangen har också tillgång till bland annat receptdatabas och verktyg för att kunna näringsberäkna sina maträtter.

Det handlar inte längre om att bara servera mat. Upplevelsen av restaurangbesöket är avgörande för gästens uppfattning om måltiden och restaurangen. Därför blir det allt viktigare för restaurangen att inte bara anpassa sitt utbud efter gästens efterfrågan utan också att kommunicera budskapet bakom måltiden.

Källa: Föreningen Nyckelhålet på restaurang

På Gastrogate har vi många nyckelhålscertifierade restauranger samlade,
några av dem är:

Med detta vill vi på Gastrogate önska alla en god jul och ett riktigt gott nytt år!

Vi ses under 2012!

Vänliga hälsningar,