Allt om årets Forum Nyköping med final i Matverk

Tisdag morgon den 28 mars kommer över 150 människor med vitt skilda yrken inom livsmedelsindustrin till Nyköping och Gastronomiska Samtals årliga forum. var och en av dem har någon del i hur vår mat produceras, förädlas, hanteras, serveras och marknadsförs. De kommer för att inspirera varandra till utveckling och utbyta erfarenheter, genom att lyssna, samtala och diskutera. Här är en sammanfattning av vad som händer under Forum Nyköping 2017 den 28 till 29 mars.

Tisdagen den 28 mars ligger fokus på fyra skiften.

I år fokuserar Forum Nyköping på fyra pågående skiften inom livsmedelsindustrin.

Kvalitetsskiftet – Tina-Marie Qwiberg, odlare och dokumentärfilmare inledningstalar och Saltå Kvarn ger sin syn på framtiden. ”Hur får vi livsmedelsförsörjning att handla om kvalitet istället för om vikt, volym, vinst och kalorier? ”

Proteinskiftet – Elin Röös som är forskare SLU inleder och HKScan tar frågan vidare. ”Varifrån kommer proteinet när gastronomin måste bli mer resursklok?”

Kulturskiftet – Carl Folke är forskningschef på Stockholm Resilience Center och inleder. Gastronomiska Samtal tar över bollen. ”Hur kan vi skapa en matkultur som ger fler möjligheten att axla rollen som planetskötare?”

Stadsskiftet – Sara Jervfors, kostchef Södertälje kommun introducerar. ”Kan städers förmåga att påverka vår matkultur skapa förutsättningar för en levande landsbygd?”

Detta händer också på tisdag

- Statssekreterare Elisabeth Backteman, Landsbygdsdepartementet, talar om Livsmedelsstrategin.

- Förhandsvisning av dokumentären ”Den sista skörden” av Tina-Marie Qwiberg.

- Fria, kreativa Open Space-samtal

Sopköket räddar råvaror från Menigo och fixar middagen.

”Räddade råvaror” är ett gästspel av Sopköket som serverar forumets gäster en dignande middag på räddade råvaror från Menigo. Det är kocken Jonas Hammar som leder arbetet. Till vardags är han husfru på Sörmlands länsresidens i Nyköping där Liselott Hagberg är landshövding.

Onsdagen den 29 mars – prisutdelning i Matverk 2017

Sexton landskap och Åland har skickat varsin produkt till final i Matverk 2017. Stockholm är med och tävlar för första året. Diplom delas ut av Mathias Dahlgren, juryordförande i Matverk och blommor av Liselott Hagberg, Södermanlands landshövding. Hans Naess från Gastronomiska Samtal kommer att läsa upp riksjuryns motiveringar.

Därpå serveras Matverks galamåltid som i år är en silllunch. ”Bygg ditt eget smörrebröd”, sill och potatis, Janssons, rabarberpaj. Lunchen har tagits fram och lagas av Patrik Arneke med god hjälp av blivande kockar.

Mer om vad som händer den 29 mars

- Presentation och provsmakning av årets Matverksprodukter

-”Från krog till skog" – kocken Lukaz Ottosson har cyklat runt om i Sverige och besökt producenter . Nu berättar han om sina upplevelser och intryck.

- "Det svenska måltidsundret” – Karsten Thurfjell talar om sin, Carl-JanGranqvist och Hans Wallensteens nya bok.

Framtidens kockar fixar maten

Deltagarna får möta ungdomarna som kommer att utveckla produkter och laga maten i framtiden. Tisdagens lunch tillagas av kockelever från Culinary Craft i Strängnäs. Nyköpings Strands Restaurangskola och S:t Eskils Gymnasium i Eskilstuna är också med i köket under forumets bägge dagar.

Lite mer om skiftena

Kvalitetsskiftet – När vi talar om livsmedelsförsörjning så handlar det ofta om hur stor mängd i vikt, volym, vinst och kalorier vi kan producera. Hur åstadkommer vi ett skifte med fokus på kvaliteten i det som produceras, så som dess näringshalt, smak och förmåga att producera förutsättningar för ett gott liv och god hälsa för många? Utan liv ingen jord och utan jord inget liv.

Proteinskiftet – Varifrån kommer proteinet när gastronomin måste bli mer resurs klok? Vad finns på tallriken, och hur kommer landskapet se ut? Hur kan vi åstadkomma det skifte som behövs, där vissa animaliska proteiner ersätts med vegetabilier och/eller andra animaliska källor?

Kulturskiftet – När vi är gastronomiska analfabeter så tappar vi förmågan att anpassa vårt ätande efter planetens gränser. Om matens syfte endast är att mätta och att dess pris skall vara det lägsta möjliga, är risken stor att vi inte väljer råvaror och tekniker som är biosfär-kloka. Hur kan vi skapa en matkultur som ger fler möjligheten att axla rollen som planetskötare?

Stadsskiftet – Allt fler människor bor i städer, men de är fortfarande fundamentalt beroende av matproduktion på landsbygden. Hur kan vi dra nytta av städers förmåga att påverka människors matkultur, för att skapa förutsättningar för en levande landsbygd? Kan städer använda offentlig upphandling för att skapa bättre förutsättningar för producenter utanför stadens gränser? Kan nya företag skapas som kopplar stadsbefolkningen närmare producenter, och gynnar en hållbar landsbygd och därmed även förutsättningar för en hållbarare stad?

Arrangörer

Arrangörer av Forum Nyköping är Gastronomiska Samtal, i år med hjälp av Stockholm Resilience Center som är internationellt erkända för sin ämnesövergripande forskning. De vill öka förståelsen av komplexa social-ekologiska system och ge nya insikter och utveckling för att förbättra ekosystemförvaltning och långsiktig hållbarhet.

Gastronomiska Samtal är en ideel förening, beroende av partners. Våra partners är Menigo, Sörmlands Sparbank och Nyköpings Kommun.

Våra värdpartners i skiftena är HKScan och Saltå Kvarn.

Våra måltidspartners är Länsstyrelsen Sörmland, Sopköket, Menigo, Dryckesakademien, Culinary Craft Strängnäs, Nyköpings Strands Restaurangskola och S:t Eskils Gymnasium i Eskilstuna.

• matsamtal