Brödernas lammköttbullar skördade guld på Gotland

Bildtext: Bröderna Wikström på varsin sida om tredjepristagarna Margareta och Göran Hoas i Matverk Gotland. Danne och Pär Wikström vann för andra året i rad. Den här gången hade de  skapat lammköttbullar, som föll den niofaldiga juryn i smaken.

Gotland fortsätter att visa prov på att de är årets matlandethuvudstad. I samband med Matkonferensen i Visby i förra veckan, kryddade man med en lyckad regionsfinal i Matverk.

Bröderna Wikström fortsätter att skriva mathistoria på ön. För andra året i rad kammade de hem guldet, i fjol med en blodkorv, och den här gången med lammköttbullar. Dessutom lade de beslag på andraplatsen med sidoprodukten, syrat smör

Om vi börjar med lammköttbullarna som är kryddade och smaksatta som lammsmäckor.

- Det är lättare att sälja in produkten köttbullar och därför formade vi de så, säger Pär Wikström.

- Köttbullarna är enbart gjorda på tacka, som vanligtvis är svårsålt, men jag tycker att vi har skapat en god balans till produkten bland annat genom att tillsätta senap, säger Dan Wikström.

I somras kom de på just den här idén och bestämde att de bara skulle använda kött och kryddor utan några som helst tillsatser, plus att den är laktos- och glutenfri.

Nu lagom till jul ska köttbullarna ut på försäljning. Bröderna hoppas att produktionen på sikt också kan leda till fler arbetstillfällen.

- Om det ger volym, vilket vi tror, kan det absolut bli så.

Och till det syrade smöret som ni skapat...

- Det är gjort på opastöriserad mjölk som kärnats till smör med stor omsorg, det passar bra som grund till att göra aromsmör på, säger Dan och nämner tryffelsmör som exempel.

- Men det är också förbannat gott som det är, fortsätter han med lyrisk ton på rösten.

Sponsorerna på Gotland var generösa med prispengarna. Bröderna får närmare 50 000 kronor för reklam och tjänstehjälp.

Efter tävlingen var också juryn på motiveringshumör, se nedan...

1:a plats: Lammköttbullar

Lag: Dan och Pär Wikström, Wikströms Matvarufabrik (förädlare) och Kjell Nilsson, Graute Gård (råvaruproducent).

Vinnarmotiveringen:

"Förstapriset belönar ett högklassigt mathantverk, som uppvisar en fin känsla för traditionella, gotländska smaker. Produkten är framställd med hänsyn till respektfull djurhållning som bidrar till att hålla det dotländska odlingslandskapet öppet. Det är särskilt lovvärt att produenterna utnyttjar hela slaktdjuret och inte bara de styckningsdetaljer som betingar det högsta priset.

Bröderna Wikströms lammköttbullar har en aptitlig lammsmak, är enkla att tillaga och har ett tilltalande format. Juryn anser att produkten har en bred marknadspotential för både storkök, restauranger och familjer".

2:a plats: Syrat smör

Lag: Dan och Pär Wikström (förädlare) och Aron Widén, Lövsta Landsbygdscentrum (råvaruproducent).

Silvermotivering:

"Ett utomordentligt gott hantverk där en traditionell råvara används för att skapa en gudomligt god produkt för en kräsen publik".

3:e plats:Ketchup

Lag: Lilla Bjers, Göran och Margareta Hoas (råvaruproducent) och Luqaz Ottosson (kock)

Bronsmotivering:

"Med fokus på närproducerat och ekologisk odling skapar man en överraskande ketchup vars färg och förpackning väcker ljuva minnen av gotländsk sommar".

För kontakt:

Tävlingsledare Karin Farinder, karin@progressuskonsult.se, 070-883 27 57