Bryggarebröd från Södermanland silvermedaljörer i Matverksfinalen i Nyköping

Stallarholmens egen Printz i lag med Eskilstuna Bryggarebröd och Warbro kvarn gräddade ihop ett mustigt, saftigt och hållbart bröd som klev ända upp på pallen och knep silvret i konkurrens med 20 andra landskapsvinnare i tävlingen Matverk som avgjordes på Träffen i Nyköping under torsdagskvällen.

Under hela dagen flödade de gastronomiska samtalen på Träffen i Nyköping. Cirka 140  inbjudna personer inom den svenska matbranschen från norr till söder samlades kring en fri dialog över yrkesgränserna på forumet, som hölls i samband med finalen i Matverk.

Efter en storslagen måltid, som i huvudsak baserades på vinnarbidragens produkter och tillagade med hjälp av Hotell- och restaurangskolans elever i Nyköping, höjdes spänningen i lokalen rejält. 21 vinnarlag höll andan när hedersordförande Mathias Dahlgren klev upp på scenen uppbackad av trumvirvlar. Trea... Getsalsiccia från Dalsland och guldvinnaren blev Vinkokta musslor från Bohuslän, men däremellan läste Dahlgren upp... Bryggarebröd från Sörmland och vinnarlaget strålade på väg upp till scenen.

Hur känns det att ha kommit tvåa i hela riksfinalen i konkurrens med 200 matinnovationer från hela landet?

- Vi tyckte att vi kom med en bra idé, vi har tagit fasta på att vi svenskar vill ta tillbaka folklimpan till hemmen. En Skogaholmslimpa i ny modern tappning helt enkelt, säger Maria Printz som liknar skapelsen vid en ”Skogaholmslimpa” i ny förbättrad tappning. Bryggarbrödet är en modern dravlimpa med råvaror från Kerstin Björklund på Warbro Kvarn och som sedan bakas på drav och sötvört tappat direkt från bryggningen i microbryggeriet Eskilstuna Ölkultur. Historiskt finns en naturlig koppling – där det förr fanns ett bryggeri, fanns också en bagarstuga. Laget bakom produkten vill få ut det bästa av de godaste spillprodukterna och ge de ett nytt liv i en annan form. Brödet har en kraftig rågsmak med mild sötma från honung, balanserad kryddning av pomerans och kummin.

Hur gör ni nu för att utveckla produkten vidare?

- För oss handlar det om att utveckla vår logistik. Brödet ska helt enkelt finnas där man handlar sin mat, säger Maria Printz.

Som pris får det sörmländska laget 50 000 kronor som ekonomiskt stöd för att lansera och föra ut produkten på marknaden under 2013.

Motivering till silvret: Bryggarebröd

”Bra regionala råvaror och ett skickligt hantverk kan skapa stor upplevelse. Välgjort, saftigt innehåll, balanserad sälta, bra syra och sötma bakom en härlig yta. En sällsynt smakrik ny produkt som har en rolig historia. En kultur som säkert kommer att fungera alldeles utmärkt lokalt men har definitivt potential att jäsa och växa sig större än så.”

Skapad av:

Maria Printz, Anders Olsson och Kerstin Björklund

Bildtext: Anders Olsson, Maria Printz och Kerstin Björklund med sitt mustiga bryggarebröd.

Foto: Bianca Brandon-Cox/FOOD PEOPLE

För kontakt:

Hans Naess, matlandetambassadör Södermanland, hans.naess@gastronomiskasamtal.se, 070-3984968

Andreas Johansson, presskontakt, Gastronomiska Samtal

andreas.johansson@oliven.se, 070-956 47 09