DET GAPAS EFTER FÄNKÅLSKORV I GÄSTRIKLAND

I söndags avgjordes tävlingen i Matverk, Gastronomiska Samtal på Wij Trädgårdar i Ockelbo, och den lokala Gästrikegapasen (i stället för tapas) var ett grundtema för tävlingen. Förädlade highlandkor gick segrande ur tävlingen i de ”Gävligt bra samtalen”.

Tävlingsledaren Peter Ågren har talat om att vässa hela kedjan från producent till slutprodukt och om naturskafferiet som finns i området.

- Vi använder oss av kända råvaror i närområdet som sätts ihop på ett nytt sätt, kreativiteten är igång, och lagtävlingen ska visa att ensam är inte stark, att det gynnar vår region.

Rickard Eriksson från Hamrånge Highland och Hans-Eriks Holmqvist gick vinnande ur  tävlingen och har därmed en biljett till riksfinalen i Nyköping i januari.

Rickard berättar att den vinnande whiskyrökta korven med fänkål kan gå långt i riksfinalen.

Målet med tävlingen Matverk är att få fram moderna livsmedelsprodukter med rötter i lokala traditioner skapade av råvaruproducent, matlagare och förädlare från alla Sveriges landskap. Och tävlingsuppgiften utgår från att få fram en produkt som kan säljas på marknaden.

Det är en vision som handlar om god mat, upplevelser i världsklass och en levande landsbygd. Men den handlar också om sysselsättning och nya företag. Målet är tio tusen nya jobb, en fördubbling av livsmedelsexporten och fler turistnätter på landsbygden.

1:a pris: Fänkål färskkorv med nötkött från Hamrånge Highland förädlad av Gourmet Gourmand. Juryns motivering: En högklassig smakupplevelse som fångar marknadens efterfrågan för äkta lokala smakrika färskkorvar och som passar bra som en snabb liten smakbit ”Gapas” eller som huvudingrediens i en lite större rätt. Fänkålsfärskkorven passar utmärkt tillsammans med Jädraöls Trädgårdspilsner. Råvaran i form av Highlandkor kan träffas på plats där de håller landskapet öppet kring gården i Hamrånge i nordöstra Gästrikland. Produkten är ett lyckosamt lokalt samarbete mellan uppfödare och kock i Matverks anda.

2:a pris: Frysrostad Gävlebogare 3 x Gävlekrydda med nötkött från Knaperboden i N. Åbyggeby Juryns motivering: Ett innovativt sätt att använda bogen, vilken ofta blir över i köttdiskarna, men som på detta vis istället blir till en lyxig smårätt ”Gapas”. Att använda hela djuret har lång tradition i gårdarna från Gästrikland. Kryddningen med både Gevaliakaffe, Mackmyrawhisky och Gefle Choklad ger en spännande smak i tiden med stor regional sinnesnärvaro.

3:a pris: Husses abborrwraps med Abborrar från Saltasfjärden i Norrsundet Juryns motivering: Med Husses abborrwraps har Gästrikland fått en egen ”Fish and Chips” som kan intagas som en rätt stor ”Gapas” när hungern tränger sig på. Skillnaden är att Gästrikevarianten har lokala naturliga hälsosamma råvaror och lyfter fram abborren, -den klassiska gästrikedelikatessen från både hav och insjö. En dröm är att kunna smaka Abborrwarpsen på en ishockey-, fotbolls- eller bandymatch och därmed höja den gastronomiska upplevelsen på dessa tillställningar med flera hundra procent.

Matlandet Gästrikland Gästrikland är smakerna, dofterna och njutningarnas landskap i träffpunkten vid gränslandet mellan berg/skog – hav och Svealand - Norrland. Gästrikland har en tradition av många smaker och dofter från både djupa skogens skafferi, havets läckerheter, lantgårdarna efter vattendragen och via Gävle hamn importerade exotiska smaker från hela världen som förädlas i regionen, som till exempel kaffe och godisbilar.

Peter Ågren, tävlingsledare för region Gästrikland. 070-2440794, peter@valbostreet.se

Magnus Dandanell, matlandetambassadör och vd för Macknyra Whisky, 08-55602580, magnus@mackmyra.se

• råvaror
  • stolthet