Getost rökte hem guldet i Blekinge

Bildtext: Boel Dahlberg och Andreas Eriksen njuter av äran att ha segrat i Matverk Blekinge 2014. Här visar de fram de rökta vinnarosten. Foto: Cristel Hammar-Malmgren

Ett rökeri från skärgården och ett mejeri från fastlandet. De bestämde sig för att gå samman för att skapa en god rökt ost. Det gav vinst i Matverk Blekinge 2014, genom vinnarprodukten Rökmästarens Geta.

Matverk Blekinge avgjordes på Länsresidenset i Karlskrona. En imponerande niofaldig jury var på plats för att smaka, bedöma och utse Blekinges kronjuvel - som får tävla i den stora riksfinalen i kamp mot nästan alla andra Sveriges landskaps vinnarprodukter.

- Vi är mycket nöjda med arrangemanget och tävlingen som innehöll sex produkter med hög kvalitet, säger tävlingsledare Cristel Hammar-Malmberg.

I den blekingska skärgården på ön Sturkö, ligger ett rökeri där man vidareförädlar fisk i alla former i stenugnar enligt gammeldags metoder från 1400-talet. Och längs kustvägen på fastlandet ligger Orranäs Gårdsmejeri där det blekingska betet ger smakrika och fylliga ostar...

Andreas Eriksen på rökeriet berättar om hur idén och samarbetet till en rökt getost blev verklighet:

- Det började när jag var på resa i Polen och såg hur de rökte ostar där, och fick reda på att det är ganska vanligt att röka ost även i Baltikum. Jag blev inspirerad att röka ost själv på hemmaplan, säger han, som tagit över rökeriet på Sturkö efter sin far och är uppvuxen i rökeribranschen. Redan som elvaårig hade han till exempel som uppdrag att jaga bort flugor från rökeriet, berättar han.

Nu har han utvecklat rökningen till en matlagningskonst.

- Ja, förutom fisken som är själva grunden här, har jag rökt alltifrån tomater till vitlök till körsbär och mycket annat. Jag röker oftast på alträ men ibland även på udda träslag.

Andreas Eriksen mötte Boel Dahlberg från Orranäs Gårdsmejeri på en julmarknad i Blekinge. Då gick han fram och förklarade att han ville röka en bra ost från hennes mejeri. Boel tyckte idén var utmärkt och tog sig en funderare.

- Sedan tog jag med mig lite olika ostar som jag visade fram för Andreas. Vi kom fram till att getosten passade bäst, säger hon.

- Ja, den är mer porös och inte för hård, vi kom fram till att den passar att kallröka, menar Andreas.

Boel, vad får du för smakupplevelse när du själv äter den röka osten?

- Den är lite syrlig med bra sälta och är hyvelbar. Med fördel kan du äta den till exempelvis söt melon, olivolja med nötter eller till en grönsallad, resonerar hon och tänker också att ett gott öl eller ett sötare vitt vin passar bäst som dryck till osten.

Juryns vinnarmotivering:

"En egensinnig produkt med spännande smak och med tydlig lokal karaktär där vi ser en hög potential för framgång inom en nationell marknad."

1:a pris: Rökmästarens Geta - rökt getost

Lag: Boel Dahlberg, Orranäs Gårdsmejeri och Andreas Eriksen, Sturkö Rökeri

2:a pris: Roten till det goda - morotschutney

Lag: Patrik Hammar, Bredaviks Örtagård och Per-Ola Nilsson, Kölja-Olas Gårdskött