Hallands grönkål guldvinnare i Matverk

Bildtext: Axel och Inger Ericssons grönkålspesto i nuvarande form. Juryn tror att produkten har stor potential att lyckas på marknaden. Foto: Eva Hessel

Grönkålspesto blir Hallands kronjuvel i Sveriges största produktutvecklingstävling. På Tjolöholms Skördefest avgjordes i helgen vilket halländskt lag som har högst potential att lyckas på marknaden.

Skördefesten på Tjolöholms slott drog en rekordstor publik (7 000 besökare). Mitt i festen arrangerades också Matverk Halland 2015. Alla tävlingsbidrag stod enligt juryn för hög kvalitet.

- Det var väldigt jämnt mellan grönkålspeston och den grönkålskryddade lammkorven, säger tävlingsledare Eva Hessel.

Verkligen grönkål i fokus...

- Ja, det kan inte bli mer Halland än så, säger hon med stolthet.

Laget bestod av Axel och Inger Ericsson, Harplinge Kål och grönkålen kommer från Bertil Eriksson Lilla Skee Lantbruk.

- Vi kokar upp till hundra ton grönkål i vårt grönkålskokeri mellan september och december, berättar Axel Ericsson som drivit kokeriet sedan 1996.

Kålen kokas i ett gammalt schakteri några mil norr om Halmstad. Axel hämtade en tvättmaskin från Danmark som han byggde om för att anpassas till grönkålstvättning.

- Vi gör precis som husmödrarna gjorde enligt gammal halländsk tradition, fast mer maskinellt.

Men de tänker inte slå sig till ro. I stället är de sporrade att vässa produkten ytterligare inför riksfinalen i Matverk 2015, som årligen hålls i Nyköping i slutet av januari för tredje året i rad.

Juryn var överens om att grönkålspeston har en stor potential på marknaden, är mycket god och har många användningsområden.

- Den kan bli en fantastisk variant till den importerade basilikapeston.

Råvaran är genomgående typiskt halländsk, med grönkålen i första rummet, Kvibille Cheddar ost, och halländsk rapsolja. Peston är också kryddad med bland annat halländska hasselnötter och vitlök.

Andra pris gick till grönkålskryddad lammkorv och brons fick en vild julkorv som är gjord på vildsvinskött.

I Halland tävlade fyra lag under lördagen som bedömdes av en blandad jury bestående av: Mattias Lindblom, kock, Halmstad, Lars Sahlin, förpackningsexpert, Tvååker, Casandra Hallberg, kokboksförfattare, Laholm, Eva Borg, kommunalråd, Kungsbacka, Kahlil Haij, Coop Forum, Varberg, Monica Ledel, Gastronomiskt Samtal Halland.

Hallands landshövding Lena Sommestad överlämnade 1: pris, som bestod av en check från Länsförsäkringar som är avsatt för produktutveckling.

Guldvinnare: Grönkålspesto

Lag: Axel och Inger Ericsson, Harplinge kål (förädlare), Bertil Eriksson, Lilla Skee (råvaruproducent)

Motivering: ”En produkt som bygger på en unik halländsk råvara. En innovativ förvandling av en redan välkänd gastronomisk smaksensation”

För kontakt:

Eva Hessel, tävlingsledare Matverk Halland, eva@hessel.net, 070-666 38 60

Hans Naess, verksamhetsledare för Gastronomiska Samtal, 070-398 49 68, hans.naess@gastronomiskasamtal.se

Andreas Johansson, presskontakt för Gastronomiska Samtal, 070-956 74 09, andreas.johansson@oliven.se

• matverk halland 2015
  • grönkålspesto