Lyxigt frukostströssel med krispiga rabarber och bär vann Matverk Dalsland

Frukostströssel med lokal bärkraft vann Matverk Dalsland

Västra Götalands deltävlingar i Matverk 2017 genomfördes i år i samband med Matfestivalen i Skövde. Här har de lokala producenterna fått möjlighet att lyfta sina produkter på scenen i Saluhallen.

– Torget fylldes av lokal mat, spännande föredrag och intresserade konsumenter. På det sättet har man redan från början fått en möjlighet att testa sin produkt mot en tänkt marknad. Matverk är en tävling med fokus på lokal mat som tillför något extra till Matfestivalen i Skövde, säger Cecilia Faktus, som både är tävlingsledare för Matverk i Västra Götaland och rådgivare på Lokalproducerat i Väst.

Cecilia Faktus har tillsammans med Sven-Erik Larsson, också han tävlingsledare och rådgivare på Lokalproducerat i Väst, peppat lokala producenter i Dalsland, Bohuslän och Västergötland att tävla. Matverk är Sveriges största produktutvecklingstävling inom livsmedel och genomförs för femte året i rad i regi av Gastronomiska Samtal. Kravet är att produkten ska ha ett lokalt inslag och tas fram genom ett samarbete med minst två i laget. I finalen bedöms produkten av såväl en smak- som marknadsjury under ledning av Mathias Dahlgren.

– Det är roligt att se det stora engagemanget hos de tävlande, och deras stolthet över sin produktion och ödmjukhet inför våra begränsade tillgångar, tycker Cecilia Faktus. Frukostströsslet med smak av skog och trädgårdsbär är från Dalslands välfyllda skafferi. Det är glädjande att se hur man fokuserat på att ta tillvara resurserna i området på ett genomtänkt och ansvarsfullt sätt. Genom att se nya möjligheter har man kunnat skapa produkter där man utnyttjat råvarorna och tydligt visa på vikten att ta tillvara så mycket man kan, med ett aktsamt förhållningssätt till våra resurser och stolthet över produktens ursprung.

Juryns motivering

”Med en hantverksmässig tillverkning där råvarorna står i fokus med smart återbruk av råvara. Snyggt ettiketerad och används med fördel till frukost men kanske också till en god glass.”

– Årets tävlingsbidrag har haft en jämn, hög kvalitet, med många smakrika och väl genomtänkta produkter, säger Cecilia Faktus. Flera jurymedlemmar är med sedan tidigare år. Det ger en kontinuitet och trygghet för oss som tävlingsledare. Det är en förmån med engagerade jurymedlemmar som ser hur kvaliteten förbättras år från år.

Lokal bärkraft, hantverk och svenska råvaror

Sandra Ottosson från Brukets Godaste blev inspirerad av utmaningen att hitta på något nytt. På Bageriet har hon Wästgötarnas fina gamla spannmålssorter. Frida Westling från Fridas Bärodling plockar bär i skog och mark men tar också vara på bär och rabarber från de som har för mycket i sina trädgårdar och vill bli av med det.

– Ofta har vi småproducenter inte tid mitt i högtryckssäsongen, säger Sandra. Man hinner inte ens tänka, det rullar bara på. Men vi blev inspirerade, och tyckte det vore roligt att hitta på något nytt.

För bra att låta bli

När idéen till ett lite lyxigare frukostströssel var kläckt, var den för bra för att låta bli.

Frida Westling torkar bär i en torkugn med en gnutta socker för att få lite krisp. I strösslet används Fridas rabarber- och hallonströssel, svartavinbärsrussin och hallonpulver.

Sandra å sin sida har satt samman en blandning av gamla spannmålssorter från Wästgötarna: dinkel, emmer- och rågflingor samt nakenkorn.

Spannmål, bär och rabarber dränktes in i äppelmust och lite rapsolja och rostades sedan i vedugn med en liten gnutta av lokala Myrängens honung.

– Det är verkligen väldigt gott och man behöver inte så mycket av det, säger Sandra Ottosson. Det är ett härligt helgströssel eller en fin present. Samtliga råvarorna är ju härifrån, och ur en miljöaspekt innebär det korta led. Dessutom är spannmålet KRAV- odlat och bären hade säkert slängts om inte Frida tagit hand om dem.

Kontakt vinnarlaget

Sandra Ottosson,

sandra@bruketsgodaste.se,

Kontakt tävlingsledare