​Vit Get vann Matverk Öland 2015

Vit Get är en spännande tryffel gjord på vit choklad och getost . Tryffeln ligger på burk och tryffeln kan skedas upp som den är i en efterrätt eller trillas till praliner.  Laget  består av Björn Hedman, som är kock och av Annika Schrewelius från Hagelstads Gårdsmejeri. Björn och Annika har samarbetat förut men nu gjorde man det i syfte att få fram en ny produkt att tävla med i Matverk.

Mera get på tallriken
Björn Hedman gillar att testa nya smaker och att utforska nya råvaror och tillagningsmetoder. Osten i tryffeln är Öländsk Spite, en syrad getost av chevrétyp, som redan vunnit guldmedalj vid öppna SM i Mathantverk. – Jag har experimenterat med getost i efterrätter tidigare, men jag ville kräma på lite mer getsmak i efterrätten.

Trilla och smaksätt själv
Förpackningen, med tryffeln "otrillad" i burk, känns ny och spännande.

– Det är trevligt och i tiden att själv rulla sina praliner i olika smaksättningar, säger Björn Hedman. Vi har provat med lakritspulver, rårörda lingon och svartpeppar. Speciellt den senaste är oväntat god.

– Vit Get är en värdig vinnare som passar både restaurang och konsument, säger tävlingsledaren för Öland, Ola Håkansson.

Tidigare start Matverk 2016
Tävlingsledaren, Ola Håkansson, även känd för sin podcast Matpoden och för sitt arrangemang inom offentlig gastronomi genom sitt företag Mattanten, är från Borgholm men har rattat hela tävlingen från Stockholm. han vill höja intresset bland öländska matmänniskor inför Sveriges största produktutvecklingstävling, Matverk 2016.

– Nästa år ska jag börja peppa och sprida ryktet om Matverk redan under våren. Då siktar jag på att prisutdelningen sker under Ölands Skördefest i månadsskiftet oktober och november.
Hur det går för Vi Get får vi veta på riksfinalen under Gastronomiskt Forum i Nyköping den 20 januari.

Juryns motivering:
En unik produkt med en innovativ förpackning som passar både restaurang och konsument. Produkten med sin innovation och marknadspotential blir en gastronomisk upplevelse vid slutet av varje måltid.

1:a pristagare
Vit Get, tryffel på burk
Björn Hedman, matlagare
Annika Schrewelius, råvaruproducent