21 deceber 2017

Gävle Hamn digitaliserar fartygsanlöpen i nytt stort Östersjöprojekt

Tvärs över Östersjön från Gävle Hamn ligger Rauma Hamn. De två hamnarna deltar tillsammans med bland annat svenska Sjöfartsverket och dess finska motsvarighet i EU-projektet EfficientFlow som ska effektivisera anlöpsprocessen.

Genom att dela information digitalt och validera den mellan alla aktörer som är inblandade när ett fartyg anlöper hamnarna blir hela logistikkedjan effektivare, säkrare och ger mindre utsläpp.

– Projektet ligger helt rätt i tiden. Vi har arbetat intensivt i två år med att digitalisera merparten av anlöpsprocessen och vi är stolta över att vara andra hamn i Sverige att gå in i Sjöfartsverkets Maritime Single Window. Nu vill vi ta nästa steg, och utöka samverkan och informationsdelning med de andra inblandade aktörerna. Det är viktigt med tanke på vår jätteinvestering i containerterminalen och de ökade volymerna i hamnen. Det kommer att göra Gävle Hamn ännu effektivare och säkrare för våra kunder, säger Linda Astner, Manager Port Authority, Gävle Hamn.

EfficientFlow-projektet pågår i tre år (2018–2021) och finansieras av EU:s interregionala utvecklingsfond för Central Baltic. Projektet innefattar även färjetrafiken mellan Stockholm och Åbo. Den totala investeringen uppgår till 45 miljoner kronor.

Läs Sjöfartsverkets pressrelease från 5 december här http://www.sjofartsverket.se/sv/Press/Sjofartsverket-leder-nytt-projekt-i-Ostersjon--EfficientFlow-/

För mer information:

Linda Astner, linda.astner@gavlehamn.se070-623 38 41

Om Gävle Hamn

Gävle Hamn är en av Sveriges största hamnar med åtta terminaler och cirka 1,000 fartygsanlöp per år. Med sitt strategiska läge strax norr om Stor-Stockholmsområdet och i direkt anslutning till Sveriges hetaste industriregioner är hamnen det självklara navet för import och export på ostkusten. Härifrån skeppas Sveriges största exportprodukter trä och stål ut i världen, och hit kommer en stor del av de råvaror och produkter som industrin i Mälardalen och Mellansverige behöver. Ett exempel är importen av flygbränsle till Arlanda. Från Gävle Hamn går det vidare med daglig järnvägspendel, en lösning som belönats med miljöpris.

Regioner

Gävle Hamn är det självklara navet för import och export på ostkusten. Härifrån skeppas Sveriges största exportprodukter trä och stål ut i världen, hit kommer en stor del av de råvaror och produkter som industrin i Mälardalen och Mellansverige behöver. Med sitt strategiska läge strax norr om Stor-Stockholmsområdet och i direkt anslutning till Sveriges hetaste industriregioner, är Gävle Hamn en naturlig knutpunkt. Gävle Hamns åtta olika terminaler tar emot cirka 1000 fartygsanlöp per år. Nu ökar vi dessutom både tempot och kapaciteten rejält.

Sveriges bästa hamn

Med sitt strategiska läge strax norr om Stor-Stockholmsområdet och i direkt anslutning till Sveriges hetaste industriregioner, är Gävle Hamn en naturlig knutpunkt. Ett bra exempel är importen av flygbränsle till Arlanda. Från Gävle Hamn går det vidare med daglig järnvägspendel, en lösning som belönats med miljöpris.

Välkommen till Sveriges bästa hamn!

Gävle Hamn AB
Fredriksskans