12 nyproducerade lägenheter i Villastaden

12 nyproducerade lägenheter i Villastaden

Måndag 9 april släpper Gavlegårdarna 12 nyproducerade lägenheter i Villastaden.

Gävle behöver fler bostäder och Gavlegårdarna bygger för många målgrupper och det behöver därför finnas en variation på storlekar, lägen och hyresnivåer. Det finns också en ambition att blanda hyresrätter med bostadsrätter och friköpta bostäder för att undvika segregation i våra bostadsområden. Huset på Runebergsvägen i Villastaden är ett exempel på hur man kan skapa möjligheter för den som vill hyra sin bostad i ett område där det normalt ofta krävs gott om egna pengar eller stora banklån för att kunna bo.

- Det är lite extra roligt att få bygga nytt i en stadsdel som Villastaden. Dels läget, med så nära till centrum, men också för att Villastaden består av så många gamla hus i en mängd olika stilar. Trots det tror jag att vårt nybygge kommer smälta bra in i området. Fasaden får gula toner som påminner om färgen på Ericssonska stiftelsen alldeles intill, säger Iris Karamehmedovic, byggprojektledare på Gavlegårdarna.

Projektet har dessutom fått det statliga investeringsbidraget, vilket gör att hyrorna kan hållas nere och ytterligare fler har en chans att ha råd med en lägenhet där.

Lägenheterna publiceras på Gavlegårdarnas hemsida den 9 april och ligger ute t o m 23 april. Inflyttning sker i augusti/september 2018.

Hyror

2 rum och kök 60,5m2 ca 6840 kr/mån