Nytt trygghetsboende i södra Bomhus med fantastisk utemiljö

Nytt trygghetsboende i södra Bomhus med fantastisk utemiljö

Där södra Bomhus tar slut, närmare bestämt vid Pukslagarvägen, påbörjas i april ett nytt område för hyresgäster som känner att de vill ha det lugnt och leva i närhet till andra i samma ålder.

Gavlegårdarna har sedan tidigare ett liknande boende i Tickselbo i Sätra centrum.

Markjobb och planläggning av byggområdet beräknas påbörjas i april 2017. På platsen kommer sedan två stycken trevåningshus att byggas. Sammanlagt handlar det om 34 lägenheter fördelat på ett antal ettor, tvåor och trerummare. Alla lägenheter har egen tvättmaskin och torktumlare, säkerhetsdörr och inglasad balkong.

Utanför byggs ett modernt återvinningsrum med sedumtak där regnvattnet tas om hand och underjordiska avfallsstationer för hushålls- och matavfall.

Trygghetsboendet kommer dessutom att erbjuda ett odlingsområde för den som känner för att odla sina egna kryddor eller rot- och grönsaker och ett utegym att samlas kring och se till att man håller sig i form. Det byggs en pergola med pollinerarmur och fjärilsrabatt för skön avkoppling och gemensam grillplats.

I direkt närhet till området blir det ett våtmarksområde där vi tar hand om regnvattnet istället för att leda det direkt till reningsverket – en våtmarksbiotop där växter och djur trivs.

Trygghetsboendet på Pukslagarvägen är till för dig som fyllt 65 år och som fortfarande lever ett aktivt liv. I husen finns gemensamhetslokaler för den som vill umgås med sina grannar och trivselvärdar anställda för att hjälpa till med att samordna aktiviteter.

Inflyttning beräknas till våren 2018.