Nu visas resultatet av experimentet i en film

Socialt experiment visar att fördomar kan övervinnas och möten uppskattas

Varannan Gävlebo önskar att det var lättare att möta människor med olika värderingar

Gavlegårdarna utmanar fördomar i ett socialt experiment inför uppbyggandet av det nya bostadsområdet Godisfabriken. Experimentet, som är en del av kommunikationen kring Godisfabriken, syftar till att förlänga det första intrycket och i slutändan föra människor närmare varandra.

En tanke som kommer att leva vidare i uppbyggnaden av det nya bostadsområdet. Tio främlingar från olika bakgrunder, kulturer och åldersgrupper har ätit middag tillsammans i totalt mörker.

I en nyligen genomförd undersökning har 500 Gävlebor svarat på frågor om hur de ser på sina egna fördomar och om hur de vill att ett framtida Gävle ska se ut. Undersökningen visade att en klar majoritet (82 %) av gävleborna är medvetna om sina fördomar och att hälften önskar att det fanns fler möjligheter att möta människor med olika värderingar.

”Det här experimentet visar att människor som annars inte skulle träffats faktiskt kan och vill mötas. Vi ser tillsammans med alla byggherrar en enorm potential i Godisfabriken. Vår gemensamma vision är att skapa ett bostadsområde där människor med olika bakgrund och erfarenheter kan mötas och lära känna varandra”, säger Tina Wilhelmsson på Gavlegårdarna.

”Godisfabriken är ett helt unikt bostadsprojekt på det sättet att vi valt att tänka längre än information om kvadratmeter och hyror. Vi ser att det blir allt viktigare att skapa en tydlig vision för de områden vi är med och bygger redan från början. Förhoppningsvis kan vi också se detta förverkligas av de människor som väljer att flytta till området.”, säger Lars Bergmark på Gavlegårdarna.

Deltagarna i det sociala experimentet har under hösten fått ansöka om att vara med via Godisfabrikens Facebooksida och svarat på frågeställningen ”Vad tror du händer om vi förlänger det första intrycket?” Fyra blinda middagar skapades sedan i Gasklockorna i Gävle. I slutet av varje middag tändes lampan och deltagarna fick se vilka de precis ätit middag med. Upplevelser, tankar och fördomar om de andra middagsgästerna fångades upp i intervjuer efter experimentet.

Hela experimentet dokumenterades och klipptes ihop till en film som finns att se på Godisfabrikens webbsida från och med den 18 februari. Filmen ska också spridas i sociala medier under våren och är ett steg i ett långsiktigt kommunikationsarbete för Godisfabriken.

SE FILMEN FRÅN DET SOCIALA EXPERIMENTET: http://godisfabrikengavle.se

Kontakt: tina.wilhelmsson@gavlegardarna.se

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget Origo Group på uppdrag av Gavlegårdarna. Totalt genomfördes 503 telefonintervjuer under perioden 21 januari 2019 till 4 februari 2019. Målgruppen bestod av boende i Gävle Kommun mellan 18-85 år.

Om Godisfabriken

Godisfabriken ska sätta ett nygammalt område på kartan i Gävle. Läkerols gamla fabrikslokaler som en gång var ett av stadens tydligaste landmärke ska återigen blomma upp och ge liv åt staden i form av 750 nya bostäder. Visionen för Godisfabriken är något helt nytt. Gavlegårdarna tillsammans med sex andra byggherrar vill skapa ett unikt bostadsområde där fokus på ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet ska skapa möjligheter för nya möten och samtal. Öppenhet och nyfikenhet gentemot varandra, oavsett vilka vi är, ska vara i fokus för att skapa en härlig känsla i området.