Avinode och Oscar Instrument vinner Göteborgs Companipris

Oscar Instrument från Kungälv och Göteborgsbolaget Avinode vinner Göteborgs
Companipris 2014. Två helt olika bolag, men med målmedvetenheten gemensamt.
– Med Göteborgs Companipris vill vi inspirera till det goda företagandet genom
att uppmärksamma innovativa och kreativa företag i Göteborgsregionen, säger Birgitta
L-Öfverholm, chef för Näringslivsgruppen på Göteborg & Co.

Oscar Instrument och Avinode får ta emot priset den 9 september klockan 11.30 på Stadsteatern i
Göteborg.
– Vi tycker också det ärviktigt att små och medelstora företag får en chans att diskutera sin syn på
utvecklingsmöjligheter och därför arrangerar vi i år även en paneldiskussion, säger Birgitta L-Öfverholm.

Oscar Instrument
Oscar Instrument är ett familjeägt företag i andra generationen. Syskonen Fredric Ericson (vd) och
Linda Ericson (marknadschef) leder den dagliga verksamheten, medan pappa Håkan Ericson, tillika en av företagets grundare, håller i ordförandeklubban.

Idag har företaget tre affärsområden: medicinkylskåp, undersökningsmöbler och diagnostikutrustning. De två förstnämnda produktgrupperna tillverkar och utvecklar de själva i sin fabrik i Kungälv.

Bakom framgången, sedan starten 1968, ligger en stark långsiktig målmedvetenhet.
– Vår arbetsfilosofi har varit den samma under alla år. Vi sätter upp utmanande, men realistiska mål i fem- och tioårsplaner. Konsten ligger i att infria de uppsatta målen, säger Fredric Ericson.
– Vi har bra samarbetspartners, exempelvis leverantörer som har varit med under hela resan. Personalen är både duktig och lojal. Vi har klara strategier på vad vi ska göra. Vi har också en stark produktutveckling, som vi har i våra egna fastigheter. Vi har ökat i planerad takt, med egna medel.

Avinode
Avinode startade som ett projekt vid Chalmers entreprenörsskola år 2000. Efter lite research upptäckte man att den som vill hyra ett privat jet-plan hade en klumpig väg framför sig. Flygmäklare använde kataloger, likt Gula sidorna, och det kunde ta ett dygn att få en offert.
Dessutom hade flygplanen en genomsnittlig flygtid på 1,5 timmar per dag.
– Det var rena stenåldern. Vår idé var att bygga en webbaserad beställningsportal. Vi kan marknadsföra planen där de står. Är ett plan på Mallorca en vecka ska det inte stå still där, säger Niklas Berg, vd för Avinode.

Men när entreprenörskolan var slut och bolaget sökte riskkapital var det inte lätt. Terrordådet 11 september i USA och dot.com-kraschen gjorde att kombinationen flyg och IT inte stod högt på
riskkapitalisternas agenda.
Till slut fick man in Bonnier som delägare.
– De jobbade med kataloger. Vi gjorde statiska kataloger dynamiska på nätet.

Sedan starten för 13 år sedan har man växt sig starka i Europa och USA. Bolaget har 70 anställda fördelat på ett kontor i Brasilien, två i USA och huvudkontoret i Göteborg.
– Det var en galen idé, men den var vår egen. Teamet är allt. Vi som startade är olika som personer och kompletterar varandra bra. Har du ett bra team, men en dålig idé så kan de utveckla den till något bra. Det är en kombination av flyt och hårt arbete och timing, säger Niklas Berg.
– Vi tror att private jetbranschen står inför samma resa som det traditionella flyget har gjort. På 70-talet såldes alla flygbiljetter genom resebyråer. Idag beställer slutkunden själv. Där tror vi att vi är i framtiden, även för vår nisch

Fredric Ericson, Oscar Instrument, 0706-22 79 69
Niklas Berg, Avinode, 0707-16 40 84
Birgitta L-Öfverholm, Näringslivsgruppen Göteborg & Co, 0725-73 82 88
Fredrik Beckman, presskontakt Göteborg & Co, 0706-19 77 54

Fakta
Göteborgs Companipris - Näringslivsgruppen delar varje år ut Göteborgs Companipris till framgångsrika företag som drivs och utvecklas i Göteborgsregionen. Detta görs för att inspirera till företagande och visa upp det innovativa och kreativa Göteborg. Companipriset är inget tillväxtpris utan fokuserar på en större bredd av faktorer för vad som anses vara ett gott företagande. I bedömningsgrunderna finns bland annat kreativitet, entreprenörsanda, nytänkande, samverkan, hållbarhet och sund finansiering.
Companipriset har sedan det instiftades 1994 mottagits av cirka 60 företag.