Bli klimatmästare med inomhus-EM i friidrott

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2013 09:10 CET

Inomhus-EM i friidrott i Göteborg (1-3 mars) är redan miljödiplomerat, men har högre ambitioner än så. Nu lanseras utmaningen ”Bli en klimatmästare” i samarbete med Naturskyddsföreningen.

Inomhus-EM i friidrott i Göteborg är inte bara springa, hoppa och stöta. Under hela evenemangets förberedelsearbete har hållbarhet varit ett viktigt inslag.
Fokus har legat på några nyckelområden - klimatförändring, resursuttag och avfallshantering, mat och dryck, välkomnande och inkluderande och inspirerande och engagerande - med en gemensam nämnare: att på bästa sätt skydda miljön och bidra till ett hållbart samhälle. Göteborgs stads miljödiplomering av inomhus-EM är en bekräftelse på att hållbarhetspolicyn är på allvar och ett högst konkret instrument.

Ambitionen är att skapa ett världsledande hållbart mästerskap och för att ta ytterligare ett steg i den riktningen lanserar inomhus-EM i friidrott utmaningen Bli en klimatmästare - ett samarbete med Svenska Naturskyddsföreningen och European Athletics inom ramen för deras projekt Green inspiration. Målsättningen är att drygt 6 000 personer – antalet åskådarplatser i Scandinavium under inne-EM-dagarna – skall avge klimatlöften på inomhus-EM i friidrotts hemsida här: www.klimatmastare.se

Som en stafettpinne skickar inne-EM med klimatmästar-resultatet till Green inspiration-projektets övriga representanter – Team EM i Gateshead, U23 EM i Tammerfors, JEM i Riete och terräng-EM i Belgrad. Flest klimatlöften vinner och kan titulera sig Klimatmästare/EcoChamps.

För mer information om inomhus-EM:s hållbarhetsarbete: Katarina Thorstensson Hållbarhetsansvarig inomhus-EM friidrott 2013 katarina.thorstensson@goteborg.com +46 703-11 66 27