Dam-EM i Göteborg miljödiplomerat

Fotbollens Dam-EM i Göteborg, som startar nästa onsdag, är miljödiplomerat.
– Hållbarhetsfrågor är prioriterade när vi arrangerar stora evenemang i staden, säger Sara Ohlsson, biträdande projektledare för Dam-EM på Göteborg & Co.

Evenemanget i Göteborg blev miljödiplomerat i mitten av juni. Precis som exempelvis inomhus-EM i friidrott i Göteborg tidigare i år och årligen återkommande evenemang som Göteborgs Kulturkalas och Vetenskapsfestivalen.

För att få miljödiplom krävs det bland en miljöanpassad avfallshantering, att serveringarna erbjuder ekologiska produkter och vegetariska maträtter, att allt kaffe är ekologiskt, att endast miljömärkta medel används för tvätt, disk och rengöring samt att deltagare och besökare informeras om möjligheten att resa miljöanpassat.

– Vi har engagerat alla som är inblandade i evenemanget i miljöarbetet, säger Sara Ohlsson på Göteborg & Co. Vi använder till exempel elcyklar för transporter i stället för bilar.

Sveriges gruppspelsmatcher i Dam–EM 2013:
10 juli, 20.30: Sverige–Danmark, Gamla Ullevi Göteborg.
13 juli, 20.30: Finland–Sverige, Gamla Ullevi, Göteborg.
16 juli, 20.30: Sverige–Italien, Örjans Vall, Halmstad.

Mer information:
Sara Ohlsson, biträdande projektledare Göteborg & Co, 031-368 40 16