Elever slår världsrekord i Frihamnen när Vetenskapsfestivalen drar igång

Nu startar internationella Vetenskapsfestivalen i Göteborg. Och det blir världsrekord direkt, 5 maj. En 17,2 meter hög koloss i form av en pyramid reses i Frihamnen.

Tid: 5 maj klockan 10.00
Var: Frihamnen, Göteborg

1 200 mellanstadieelever från alla stadsdelar i Göteborg har varit med och byggt den över 17 meter höga kolossen, som är världens största modulära tredimensionella fraktal.

Världsrekordförsöket när ”Kolossen i Frihamnen” reses är också startskottet för det som ska hända i Frihamnen de kommande åren. När Göteborg fyller 400 år, 2021, ska där finnas 1 000 bostäder, arbetsplatser och en jubileumspark.

Kunskapsfest Årets tema är ”agera, reagera interagera”. Det blir en kunskapsfest där 100-tals forskare, från hela Sverige och andra delar av världen, kommer att presentera sin forskning på ett populärvetenskapligt och lustfyllt sätt. Det är en unik festival som förenar konst, kultur och vetenskap med samtidens och framtidens stora frågor.

Vetenskapsfestivalen i siffror:

• Medverkande forskare: 850
  • Programtimmar: 400. Inklusive hela skolprogrammet är det 2 200 timmar.
  • Antal platser i Göteborg som ingår i Vetenskapsfestivalen: 40
  • Teater, film och shower: 23

Invigningens arrangörer Vetenskapsfestivalen i samverkan med Göteborg 2021, Göteborgs tio stadsdelsförvaltningar, Stadsbyggnadskontoret, Älvstranden utveckling AB

Kontakt: Christian Westerberg, Vetenskapsfestivalen, 0704-57 96 96

Anna Forsgren, Göteborg 2021, 0708-13 39 20

Fredrik Beckman, pressansvarig, Göteborg & Co, 0706-19 77 54

Läs mer: vetenskapsfestivalen.se  och goteborg2021.com

Fakta

• Vetenskapsfestivalen i Göteborg är Sveriges största kunskapsfest och ett av Europas ledande populärvetenskapliga evenemang.
  • Det är en årligen åter¬kommande mötesplats där forskare under lustfyllda former ges möjlighet att presentera sin forskning för skolungdomar och allmänhet. 2014 års festival är den artonde i ordningen.
  • Festivalen är tvärvetenskaplig och består av tre program: ett skolprogram, ett fackpro¬gram och ett öppet program. Syftet är att skapa en positiv attityd till forskning och vetenskap och att uppmuntra till högre studier.
  • Huvudmän: Business Region Göteborg, Chalmers, Göteborgs universitet, Vetenskapsrådet, KK-stiftelsen, Näringslivsgruppen Göteborg & Co

• vetenskapsfestivalen