Göteborg och Västsverige visar sina goda sidor i New York

Nu ska New York-borna få lära sig att äta mat från Göteborg och Västsverige. Med en satsning under matfestivalen North i september ska fler få upp ögonen för Västsverige som kulinarisk turistdestination.
North startades 2013 med syftet att presentera nordisk gastronomi till den amerikanska marknaden. I år kommer det svenska bidraget från Göteborg och Västsverige.

– USA är en enorm marknad där intresset för Sverige är stort. Göteborg har en långsiktig satsning på måltidsturism och här får vi möjlighet att visa upp oss i en av världens största metropoler, säger Camilla Nyman vd på Göteborg & Co.

Satsningen är ett samarbete mellan Västsvenska Turistrådet, Göteborg & Co och Visit Sweden som marknadsför Sverige som matland inom konceptet ”Try Swedish”. Bland de nordiska kockar som är med på festivalen finns Frida Ronge, restaurang vRÅ på Clarion Hotel Post , och Fredrik Andersson, Gothia Towers Hotel, som svenska deltagare.

– Västsverige står för fräscha råvaror och innovativ matlagning. Det är helt enkelt världsklass men vi måste bli bättre på att synas internationellt. Samarbetet inom Try Swedish är ett mycket bra tillfälle, säger Fredrik Lindén vd på Västsvenska Turistrådet.

North-festivalen pågår 12 – 19 september. Där ingår bland annat en Street-food festival och en tävling mellan kockarna att göra den bästa varmkorven. Det blir också matlagningskurser på hög nivå och en av kvällarna öppnas en tillfällig västkustrestaurang med 100 platser för både allmänhet och särskilt inbjudna.

Mer info och hela programmet finns på northfoodfestival.com

Kontaktpersoner: Jill Axelsson, Västsvenska Turistrådet, 031-81 83 89. Stefan Gadd, Göteborg & Co, 031-368 40 30

• turism