Göteborgs parker storsatsar gemensamt hela 2016

Under 2016 pågår storsatsningen Gothenburg Green World - ett helt år av gröna upplevelser i Nordens främsta parker. Massor av programpunkter och fantastiska utställningar genom samtliga årstider.

Göteborg ska bli Nordens främsta trädgårdsdestination. Nu satsar Göteborgsregionens stora parker på en gemensam trädgårdsutställning som pågår hela 2016 – Gothenburg Green World.
– Vi samlas nu för att skapa en trädgårdens ”Hortikulturhuvudstadsår” under 2016, säger Cecilia Liljedahl, projektledare för Gothenburg Green World.

Unikt och nyskapande
Göteborg har en stor variation av parker och trädgårdar – alltifrån 1700-talsslottsparken med Gunnebo som främsta trädgård i Sverige, den historiska stadsparken Trädgårdsföreningen med sitt unika Palmhus, Göteborgs botaniska trädgård som räknas som en av Europas främsta, Liseberg som satsar på ett helt nytt grönt område till den helt nyskapade Jonsereds trädgårdar med tydlig social profil, bara för att nämna några.
– Från invigningen den 27 februari på Göteborgs botaniska trädgård med den vilda våren följer ett fullmatat program med bland annat flera botaniska utställningar. Det blir orangeriväxter på Gunnebo slott, Land Art, gästande designers från engelska och tyska parker, trädgårdsfotografi och en spektakulär japansk bambuinstallation i centrum.

Ekologi och idéträdgårdar
Under Gothenburg Green World står också ekologisk odling och mat i fokus. Temat ”Den gröna staden” visar upp alla de gröna initiativ som blommar runt om i staden inspirerade av parkerna och dess trädgårdsmästare. Bland annat blir det idéträdgårdar mitt på Avenyn under sommaren då också Götaplatsen blir grön.
– Vi vill skapa ett engagemang i staden med de främsta parkerna som förebilder och inspiratörer, säger Cecilia Liljedahl och betonar de stora parkernas viktiga roll som kunskapsbärare och förmedlare av trädgårdstraditionen.

Dessutom presenteras Gothenburg Garden Route där bland annat Jonsereds trädgårdar, Lerums Växtrum, Råda säteri och Tjolöholms slott kompletterar de stora parkerna i Göteborg och gör Göteborg till Nordens främsta trädgårdsdestination.

Mer information:
Cecilia Liljedahl, projektledare Gothenburg Green World, 0705-289552
Eva Lehmann, pressansvarig Gothenburg Green World, 0706-515244

Bilder på de fyra stora parkerna i Göteborgsområdet; Göteborgs botaniska trädgård, Trädgårdsföreningen, Gunnebo Slott och Trädgårdar samt Liseberg:

Använd följande länk för att öppna samlingen i en webbläsare. Fotograf måste anges vid publicering:

Cecilia Liljedahls sju höjdpunkter:

1. 27 februari: Invigning av Gothenburg Green World och den Vilda våren på Göteborgs botaniska trädgård - lökväxtutställning av deras unika samlingar i växthusen och Lökträdgården. (Pressvisning 25 februari, klockan 11.30.)
  2. 23 april: Säsongsöppning Liseberg med deras trädgårdssatsning på berget (preliminärt datum). Viktoriansk trädgård, Hidden Garden och Poison Garden.
  3. 28 maj: Invigning av International Garden Photographer of the Year (IGPOTY) på Trädgårdsföreningen. Vinnarna av Spirit of Swedish Garden deltar. Pågår till 7 augusti. Trädgårdsföreningen 2.0 - paradrabatter designas av landskapsarkitekter från Queen Elizabeth Olympic Park, London.
  4. 4 juni: Invigning av sommarens gröna omgestaltning av Götaplatsen. På Avenyn skapas 20 pop up-trädgårdar designade av lokala, nationella och internationella deltagare. Pågår till 7 augusti.
  5. 2 juli: Invigning av sommarens stora trädgårdssatsning i Stilparken på Gunnebo Slott och Trädgårdar med orangeriväxter, där gästande trädgårdsdesigners skapar nytt innehåll, samt Land Art-utställning av två internationella konstnärer i samarbete med Arte Sella, Italien.
    Invigning av Göteborgs botaniska trädgårds nyrenoverade del Vandra i det vilda med stigar, utsiktsplatser, mossor samt presentation av Land Art-utställning av två internationella konstnärer, också det i samarbete med Arte Sella, Italien.
    Invigning av bambukonstverk av japanska installationskonstnären Tetsunori Kawana på Milleniumplatsen, Stora Teatern.
  6. 3 september: Jordens mat, Gunnebo Slott och Trädgårdars stora skördefest inleder hösten.
    Vernissage av Flora Supersum - Hösten i trädgården, en fotoutställning av Lena Granefeldt i Trädgårdsföreningen. Pågår till 9 oktober.
  7. 9 december: Invigning av Vinter i Palmhuset i Trädgårdsföreningen med blomsterinstallationer av Gunnar Kaj, som avslutar trädgårdsåret.

Läs mer på: www.gothenburggreenworld.com