Göteborgspriset för hållbar utveckling i Almedalen

Pressmeddelande   •   Jun 29, 2017 14:19 CEST

Boendelösning av arkitekten Alejandro Aravenas, vinnaren av Göteborgspriset. Foto: Cristobal Palma

Har alla rätt till en bostad? I Sverige uppger 240 av landets 290 kommuner att det råder brist på bostäder. Årets pristagare av Göteborgspriset, Alejandro Aravenas, har tillsammans med sina arkitektkollegor i ”do-tanken” Elemental tagit fram alternativa boendelösningar som anses banbrytande inom byggindustrin. I Almedalen diskuteras deras tillvägagångssätt kopplat till bostadspolitiken i Sverige.

94 procent av Sveriges befolkning bor i en kommun där det råder bostadsbrist. Årets vinnare av Göteborgspriset, chilenska arkitekten Alejandro Aravenas, har tagit fram konkreta metoder för alternativa boendelösningar som han och hans arkitektkollegor delar med sig av helt kostnadsfritt och tillgängligt för alla. I Almedalen finns möjlighet att lyssna på när panelen diskuterar om det går att applicera Aravenas metoder på den svenska bostadsmarknaden. Kan detta vara en inspirationskälla att ta på allvar?

Medverkande:

Björn Siesjö, Göteborgs Stadsarkitekt samt jurymedlem Göteborgspriset för hållbar utveckling, Stadsbyggnadskontoret Göteborg

Sima Zangiabadi, Affärsutvecklingschef, PEAB Bostad i Solna

Kristina Jonäng (C), Miljönämndens ordförande, Västra Götalandsregionen

Marie Lindén, Bostadspolitiskt sakkunnig, Hyresgästföreningen Region Västra Sverige

Ulf Kamne (MP), Kommunalråd Göteborg, förste vice ordförande samt ansvarig för områdena stadsutveckling, bostad, mark, miljö, klimat och kretslopp.

Arrangör: Göteborgspriset för hållbar utveckling

Tid: Fredagen den 7 juli klockan 09:00-10:00
Plats: Västsvenska Arenan
Kontakt: Nathalie Bödtker-Lund, projektledare, 0735-345484, nathalie.bodtker-lund@goteborg.com