Kakan & David gör Göteborg i ny webbTV-serie

Pressmeddelande   •   Maj 30, 2016 10:28 CEST

I dag, måndag, är det premiär för Typiskt Göteborg, en webb-tv-serie i fyra delar där radarparet David Sundin och Kakan Hermansson utmanar bilden av vad som är typiskt Göteborg. Varje avsnitt utgår från en klassisk bild av Göteborg och därifrån kryssar sig duon fram och upplever staden på sitt sätt.

Webb-tv-serien ”Typiskt Göteborg” är en del i Göteborg & Co:s sommarkampanj. Serien leds av komikern David Sundin och Kakan Hermansson som före inspelningen knappt hade träffats, men som nu hunnit bli en minst sagt sammansvetsad duo. Under seriens gång kommer man få följa med när de upptäcker staden på sitt sätt och utmanar bilden av vad som är typiskt Göteborg.

De kommer att dyka ner i klassiska teman och breddar därifrån bilden av vad staden har att erbjuda – både sådant man vanligtvis förknippar med Göteborg, men också det man som besökare lätt missar. Det blir en underhållande resa på fyra avsnitt som präglas av humor och värme.

– Det här är ett spännande och nytt grepp som också passar in i vår digitala strategi. Vi har släppt en hel del på den kontroll man har i en traditionell kampanj och låter programledarparet styra med sina personligheter. Det stämmer väl med Göteborgs personlighet som öppen, varm och välkomnande, säger Camilla Nyman VD på Göteborg & Co.

Kakan har medverkat i bland annat På Spåret, Julkalendern och Jills Veranda. David är känd för TV-tittarna från Inte ok, Schulman show och olika reklamsamarbeten. Vid inspelningarna av Typiskt Göteborg tar de sig runt i stan i ett högt tempo.

– Trots att det var tidiga morgnar och sena kvällar så fnissade vi oss igenom alltihop. Och jag tror det märks att vi hade genuint roligt på riktigt. Vi ville aldrig att det skulle ta slut, säger David Sundin.

Och Kakan Hermansson fyller i:

– Det roligaste var kanske när vi tog över fiskauktionen och jag lyckades charma in mig på 80-åriga fiskegubbar som var riktigt svåra att närma sig. Eller när jag tvingade David att åka den vidrigaste attraktionen på Liseberg. Det hade nåt!

Första avsnittet av Typiskt Göteborg har premiär på måndag 30/5 och sedan släpps ytterligare ett avsnitt i veckan under fyra veckor. Serien och kampanjen kring den är skapad av Stendahls och Nexiko på uppdrag av Göteborg & Co, Liseberg och Universeum.

Typiskt Göteborg kan ses på goteborg.com/typisktgoteborg.

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Läs mer om bolaget på goteborgco.se/