Nära 800 frivilliga ska ordna EM-festen

Inomhus-EM i friidrott 2013 i Scandinavium skulle inte vara möjligt utan alla volontärer. Volontärsstaben består idag av 786 personer som kommer att ha uppdrag inom tävling, ackreditering, säkerhet, transport, media, kommunikation, värdskap, support och mycket annat.

Måndag 14 januari samlades 600 av dem för en första träff tillsammans med projektgruppen för inomhus-EM den 1 - 3 mars. Med 45 dagar kvar närmar sig mästerskapet med stormsteg, och alla volontärer är otroligt viktiga för att det ska kunna genomföras.
– Kick-offen är viktig för att alla ska kunna träffas, känna gemenskap med varandra och få en samstämmig bild. Det har alla stor nytta av sedan, känner man stort engagemang och har riktigt roligt i under sitt uppdrag kommer man prestera sitt bästa, säger Hanna Andersson som är volontärsansvarig på inomhus-EM.

Gruppen av volontärer har en stor bredd – de representerar alla Göteborgs stadsdelar, kommer från hela Sverige och fem andra länder, pratar 31 olika språk och är i åldern 18-79 år. För många är det första volontärsuppdraget, medan en hel del var volontärer under både friidrotts-VM 1995 och EM 2006.
– Det är blandningen av människor som är vårt framgångsrecept. De som har erfarenhet från de tidigare friidrottsmästerskapen sitter på ovärderlig kunskap som både andra volontärer och vi i projektgruppen har mycket nytta av, säger Hanna Andersson.

Det volontärerna har gemensamt är deras engagemang för inomhus-EM och att de gör sina olika uppdrag på ideell basis.