Nu får Göteborg en kulturbåtshamn

I många år har det pratats om att Göteborg saknar en kulturbåtshamn. Nu blir det verklighet.  De gamla pirarna på Eriksberg har rustats upp och möjliggjort en kulturbåtshamn och redan 27-28 september fylls de nyrenoverade pirarna med k-märkta båtar då Göteborgs kulturbåtsfestival arrangeras.

I fjol arrangerades Göteborgs kulturbåtsfestival för första gången. Det blev succé. Många nyfikna göteborgare tog sig till Eriksberg för att få se de gamla skeppen och båtarna. I år är det dags igen. Tidigt på morgonen den 27 september anländer skeppen och båtarna till Kvarnpiren och Spontpiren och sen följer ett späckat program i två dagar.

Renoveringen av pirarna, som är en lämning från varvsindustrins tid, är ett första steg mot ett förverkligande av en kulturbåtshamn, som många entusiaster har förespråkat och pirarna görs också mer tillgängliga med trädäck, bänkar och belysning.

Att komma närmare vattnet har varit en av göteborgarnas starkaste önskningar inför stadens 400-årsjubileum 2021. Under året har en förstudie pågått som har handlat om att rusta upp de gamla pirarna i Eriksbergs hamn och därmed möjliggöra en kulturbåtshamn.

Göteborgs kulturbåtsfestival 2014:
När:
27-28 september
Plats: Kvarnpiren och Spontpiren, Eriksberg.

Några tidpunkter ur programmet:

Lördag 27/9
08.00-11.00 : Alla båtar anländer till pirarna.
11.00-15.00: Öppna skepp för allmänheten.
12.00:  Invigning av de nyrenoverade pirarna av Olle Lindkvist, Älvstranden Utveckling AB och Lena Malm, kommunfullmäktiges ordförande (S).

Hela programmet hittar ni på: http://maritimtivast.se/kulturbatsfestival-eriksberg-27-28-sept/

Mer information:
Olle Lindkvist, Älvstranden Utveckling AB, tel: 0706-959609