Pressinbjudan: Nu kan alla lära sig segla mitt i Göteborg

Att komma närmare vattnet är en av de starkaste önskningarna göteborgarna har inför stadens 400-årsjubileum 2021 och ett av målen för utvecklingen av Frihamnen. Nu tas ytterligare ett steg för att uppfylla göteborgarnas önskan. Den 10 maj öppnar en seglarskola i Frihamnen där alla, oavsett ålder eller funktionsförmåga, får möjligheten att lära sig att segla mitt i stan.

Initiativtagare till satsningen ”Alla kan segla” är AccessAbility Center på Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS. AccessAbility Center startade 2008 i samarbete med den ideella föreningen Passalen. I sin verksamhet har man idag ett trettiotal seglare med funktionsnedsättning i regelbunden träning. Nu vill man bredda sig och startar verksamhet i Frihamnen där alla erbjuds att prova på att segla. Båtarna som används är Accessjollar som gör seglingen lättillgänglig oavsett förkunskaper eller fysiska behov.

Med start lördagen den 10 maj kommer seglarskolan att vara öppen för skolklasser och alla som vill prova på. Dagen innan fredagen den 9 maj bjuds media in för att träffa projektgruppen bakom ”Alla kan segla” och då finns det även möjlighet att prova på att segla båtarna.

När: 9 maj.
Klockan: 14.00.
Var: Frihamnen, samling vid hus 107.

Kontakt:
Ia Kjellsdotter, verksamhetsledare för Passalen och GKSS-AccessAbility Center, 0730-98 70 76
Therese Brusberg, projektchef Göteborg 2021, Göteborg & Co, 0707-85 51 20
Hanna Areslätt, projektchef Frihamnen, Älvstranden Utveckling AB, 0706-95 96 43