Unikt samverkansprojekt ger nya handelsjobb i Göteborg

Detaljhandeln i Göteborg ökar antalet anställda dramatiskt - och har sedan 2007 skapat närmare 4 000 nya arbetstillfällen, trots finanskrisen.

- En viktig förklaring är att Göteborg genomför ett unikt samverkansprojekt som ökat shoppingen bland framför allt norrmän, säger Magnus Kroon, utvecklingschef i Svensk Handel. Shoppingen har blivit en reseanledning.

Turismnettot - värdet av vad turister handlar för - ökade med 150 miljoner kronor i Göteborg 2012 jämfört med året innan. Totalt stod den turismrelaterade shoppingen 2012 för 10,1 miljarder kronor av detaljhandelns omsättning i staden.

- Det här visar att man kan lyckas genom att ta nya grepp, säger Magnus Kroon. Och det bästa är: vi konkurrerar inte regionalt - Göteborgs framgång är i första hand ett resultat av att vi når flera utländska konsumenter.

Det projekt han syftar på, Göteborg City Shopping, startade 2011. Där samverkar handlare, fastighetsägare, centrumorganisationer, Göteborgs universitet, Svensk Handel och Göteborg & Co.

- Syftet är att stärka Göteborg som shoppingdestination och skapa fler reseanledningar till Göteborg - utöver att vi har intressanta attraktioner, bra hotell och välkända restauranger, säger Jessica Blume, projektledare i Göteborg & Co för Göteborg City Shopping. En utvecklad detaljhandel ökar destinationens konkurrenskraft och gör Göteborg mer attraktivt att besöka, leva och verka i.

Shoppingprojektet i Göteborg rymmer bland annat gemensam marknadsföring och skapande av nya aktiviteter.

- Långsiktig samverkan och en enad profil ger en rad positiva effekter, säger Magnus Kroon. Göteborg har etablerat en ny samordningsmodell som jag hoppas fler vill kopiera.

Detaljhandeln sysselsätter i dag 27 000 heltidsanställda i Göteborgsregionen, varav 5 000 i centrala Göteborg.

- Vi har ökat antalet anställda mitt under den internationella finanskrisen och trots att den svenska kronan stärkts kraftigt, säger Magnus Kroon. Det finns en fortsatt enorm potential men det förutsätter att destinationen hela tiden utvecklas. En viktig pusselbit är bra kommunikationer och infrastruktur. Därför välkomnar vi det Västsvenska paketet som ett sätt att öka tillgängligheten.

Mer information:
Magnus Kroon, utvecklingschef Svensk Handel, 0708-41 68 00.
Jessica Blume, projektledare för Göteborg City Shopping, Göteborg & Co, 0706-43 60 90.
Anders Johansson, pressansvarig Göteborg & Co, 0706-01 16 63

• Företagande