Världseliten inom kunskapsekonomi möts i Göteborg

Pressmeddelande   •   Jul 30, 2009 16:16 CEST

För femte gången arrangeras den 6-9 september 2009 CIP FORUM på Svenska Mässan i Göteborg. Här samlas världseliten inom kunskapsbaserad affärsverksamhet och regional utveckling under ledning av Marshall Phelps, Microsofts vice VD.

Den centrala frågan, den som företagsledare och regeringar särskilt i tider av ekonomisk nedgång brottas med och den som kommer att finnas med under hela konferensen, är:

Hur möter vi framtiden när en gradvis förskjutning sker från den traditionella industriella processen till en mer kunskaps- och tjänstebaserad tillväxtprocess?

Talare av hög klass från näringslivet, den akademiska världen och politiken framträder, bland annat Schubashis Gangopadhyay, director, India Development Foundation och Tidu Maini, Executive Chairman, Qatar Science & Technology Park.

Från Sverige deltar bland annat Jöran Hägglund, regeringens fordonsindustriförhandlare och näringsminister Maud Olofsson närmaste medarbetare.

Medverkande företag är Microsoft, Sun Micro Systems, Eli Lilly, Proctor & Gamble, Volvo Technology, Ericsson, Philips m fl.

Några huvudområden som kommer att avhandlas under de fyra konferensdagarna är:

*Early Innovation - hur bygger den akademiska världen och näringslivet morgondagens förnyande kunskapskluster?

*Open Innovation - hur skapar man kreativa och öppna innovationsprocesser i nätverk utan att kompromissa med sekretess och lönsamhet?

* The knowledge city/region - hur kan man samla ihop pusselbitar som kapital, kompetens, universitetsvärlden och nyföretagarmiljöer och bygga rätt typ av intellektuell infrastruktur?

Fakta om CIP FORUM 2009:

CIP: Ägs gemensamt av Göteborgs universitet och Chalmers Tekniska Högskola. CIP står för Center for Intellectual Property studies och leds av professor Ulf Petrusson. Huvuduppgiften är att belysa och formulera förhållningssätt samt tillhandahålla verktyg som är av betydelse i det globala tjänste- och varuutbytet - och därmed också för regional och nationell tillväxt.

CIP FORUM: Genomförs vartannat år i Göteborg och karaktäriseras av talare och deltagare i internationell världsklass inom näringsliv, akademi och offentlig sektor.

Historia: CIP FORUM startade 2001 och hade 2007 över 170 talare och 550 deltagare från hela världen.

Arrangör: Göteborg & Co och CIP.

Utvecklingspartners: Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen, Business Region Göteborg, Vinnova, Innovationsbron och Göteborg & Co Näringslivsgruppen.

Platinasponsorer: Ericsson, Microsoft, Philips, Valea, Awapatent samt Albihns/OceanTomo.

För mer information: kontakta Anders Johansson, Mediacenter, Göteborg & Co, via telefon 0706 01 16 63 eller via e-mail anders.johansson@goteborg.com