Allt om mitt trägolv

Allt om mitt trägolv

Trägolv i köket, Noveau Brown från Kährs

-Många väljer nu trägolv i rum där det tidigare inte varit vanligt, till exempel i kök och hall, säger Jenny Arnoldsson på Golvbranschen GBR. Vissa lägger till och med in trä i badrummet. Det kan gå, men det finns fler saker att tänka på för att resultatet ska bli bra. Till exempel bör man välja träslag med omsorg och det ställer högre krav på ytbehandling, montering samt skötsel och underhåll.

OK, det är trägolv som gäller. Ljust eller mörkt? Matt eller glansig yta? Det är upp till dig, vad du gillar och vilken stil du har.

-Golvet är grunden i inredningen och bara du vet hur du vill ha det. Men när du valt design gäller det att hitta bästa funktionen för golv i det aktuella utrymmet. Ett hallgolv i trä kräver till exempel en helt annan och tåligare ytbehandling än ett golv i sovrummet, poängterar Jenny.

-I vårt nordiska klimat har vi också årstidernas fukt- och temperatursvängningar att ta hänsyn till. GBR har detaljerade råd och skötselanvisningar för den som väljer trägolv.

Flera faktorer samverkar för att skapa ett hållbart trägolv som tål att slita på, som inte ger upphov till problem med svikt eller knarr och som dessutom bara blir vackrare med åren;

Vid produktion av trägolv väger tillverkaren in flera krav för att golvet i slutändan ska vara lätt att lägga och sköta. Leverantörer på den svenska marknaden anpassar dessutom sina golv för att klara vårt klimat med dess stora svängningar i fukt och temperatur.

-Installationen är mycket viktig för slutresultatet. Ett trägolv ska läggas på ett sådant sätt att det finns tillräckligt rörelseutrymme när träet sväller av den ökade luftfuktigheten på sommaren. Ett golv som är alltför tajt monterat kan annars resa sig, bågna och bli totalförstört. Det är stora krafter i rörelse, berättar Jenny som till och med hört talas om trägolv som sprängts och flyttat väggar!

–Trägolv och golvvärme verkar kanske inte som en perfekt kombo, avslutar hon, men det fungerar alldeles utmärkt. Det som behövs är kunskap och planering. GBR har bra tips och råd för bästa funktion om trägolv på golvvärme .