Golvföretag som är anslutna till Golvbranschen, GBR, lämnar en ettårig utförandegaranti

Lyssna på ARN!

Den som ska anlita en hantverkare för golvtjänster gör klokt i att lyssna på ARN, Allmänna reklamationsnämnden. Nämndens statistik för 2016 visar att av de 86 golvrelaterade tjänster som anmäldes hade bara åtta utförts av företag anslutna till Golvbranschen, GBR.

- Av dessa fälldes endast ett företag. Då ska man veta att 80 procent av golvmarknaden består av GBR-anslutna företag, säger Joanna Nordström, jurist på GBR.

2016 års statistik över golvtjänster anmälda till ARN ser ut så här:

• 86 golvrelaterade tjänster anmäldes
  • 8 av anmälningarna berörde GBR-anslutna företag (9 procent)
  • Övriga 78 anmälningar gällde företag som inte var anslutna till GBR
  • Av de GBR-anslutna företagen fälldes 1 till ansvar.

- Bästa tipset är därför givet. Anlita alltid ett företag som är anslutet till Golvbranschen, GBR, när det gäller golvtjänster. Dessa företag omfattas av Golvbranschens Golvgaranti, en utförandegaranti som omfattar både material och installationsfel. Den ettåriga garantin är ett skydd som faktiskt går längre än det som Konsumenttjänstlagen kräver.

Golvgarantin innebär också att GBR-anslutna företag är skyldiga att följa ARNs rekommendationer om en tvist skulle uppstå. Som en ytterligare trygghet för konsumenten går Golvgarantin in om ett GBR-företag som fällts i ARN mot all förmodan inte skulle rätta felet. Golvbranschen åtar sig då att genom ett annat anslutet företag, eller genom att betala den utdömda ersättningen, se till att konsumenten får den rättelse som ARN fastställt.

- Precis som för alla hantverkstjänster gäller det att ha ett skriftligt avtal i botten. När ord står mot ord är det svårt att bevisa vad man egentligen kom överens om. Jag rekommenderar därför avtal där man tydligt och klart skriver in vad man bestämt och vad konsumenten förväntar sig. Ju mindre utrymme för missförstånd, desto bättre för alla parter, säger Joanna Nordström.

GBR-anslutna företag står för 80 procent av marknaden vad gäller halvhårda och mjuka golv. Hit räknas trä-, textil- och plastgolv, liksom golv av linoleum, laminat, kork, kokos, sisal och gummi. De golvrelaterade tjänsterna i segmentet omsatte totalt 8,1 miljarder kronor förra året, varav GBR-företagen stod för 6,6 miljarder.

Golvbranschen, GBR administrerar Golvbranschens Golvgaranti samt kvalitetssystemet Auktoriserat Golvföretag, GBR Golvåtervinning och GBR Kretsloppsmärkning

Golvbranschen GBR är en rikstäckande paraplyorganisation för samtliga branschled och representerar 286 golventreprenörer och 42 leverantörer av golvmaterial och tillbehör. GBR arbetar bland annat med information, forskning samt teknisk och juridisk rådgivning. Kvalitets-, miljö- och arbetsmiljökonceptet Auktoriserat Golvföretag administreras av GBR, liksom GBR Kretsloppsmärkning och GBR Golvåtervinning.