Anton från Uppsala tävlar i Yrkes-VM i Ryssland

Anton från Uppsala tävlar i Yrkes-VM i Ryssland

Den 22 augusti startar Yrkes-VM 2019 i Kazan, Ryssland. Över 1200 unga yrkesverksamma kommer att tävla i fler än 50 olika yrkesgrenar, bland annat snickeri, betong och VVS.

I kampen om titeln, världsmästare i VVS, står Anton Hasenstrauch från Uppsala redo att representera Sverige.
– Nu börjar det närma sig, jag känner mig redo och förväntansfull, säger Anton.

Efter examen på yrkesgymnasiet Fyrisskolan i Uppsala 2017 har 20-åriga Anton hunnit ta den ärofyllda titeln svensk mästare i VVS 2018. Nu är det dags att växla upp ytterligare och fajtas om att bli världsmästare inom VVS. Tävlingsmomentet den här gången går ut på att montera ihop en badrumsinstallation. Resultatet kommer att bedömas utifrån tid och precision och de tävlande har tre dagar på sig att utföra arbetet.

– Fyrisskolan, som är branschrekommenderad, och min mentor Kimmo Martin, har verkligen hjälpt mig att nå min dröm om att bli bäst i Sverige. Med det i bagaget och många timmars övning hemma i garaget, hoppas jag att det ska kunna ta mig långt i VM, säger Anton.

I samarbete med Geberit
Hängiven övning är just vad som krävs för att ta sig ända till VM. I länder som Ryssland och Tyskland satsas det än mer på träningsläger och dylikt inför Yrkes-VM, som också rotat sig på ett djupare plan än vad det hittills gjort i Sverige.

– Jag arbetar med VVS dagligen men det räcker inte för att bli helt tävlingsredo. Därför är jag jätteglad över all hjälp jag har fått av Geberit. Bland annat har jag åkt med en säljare från Geberit, som har visat mig hur man jobbar med olika beräkningstekniker och tekniker på hur man räknar på mått. De har även försett mig med allt ifrån tvättställ till toaletter och verktyg för att jag ska kunna träna och ta mig långt i Ryssland i augusti. Jag tror att jag har goda chanser, säger Anton.

Yrkes VM i Ryssland pågår mellan 22-27 augusti. Läs mer här

Petra Nilsson, Marknadschef Geberit Sverige
petra.nilsson@geberit.com

Christer Lilja, Säljrepresentant Geberit Sverige
christer.lilja@geberit.com

Geberitkoncernen är marknadsledande i Europa inom sanitetsprodukter och har en global räckvidd. Geberit verkar som en integrerad koncern med stark lokal närvaro i de flesta europeiska länder, och bidrar med unikt mervärde när det gäller sanitetsteknik och badrumsporslin. Produktionsnätet omfattar 30 produktionsanläggningar och koncernens huvudkontor finns i Rapperswil-Jona, Schweiz. Geberit har mer än 12,000 anställda i 50 länder och en nettoförsäljning på 2,8 miljarder CHF 2016. Geberits aktier finns på den schweiziska börsen SIX; sedan 2012 finns Geberit med i SMI (Swiss Market Index). www.geberit.se

Petra Nilsson

Presskontakt Marknadschef Sverige 072-743 29 27

Amanda Blomberg

Presskontakt Presskontakt PR-byrå Bindefeld Kommunikation 070-768 44 46

Innovativa sanitetslösningar för moderna badrum

Geberit Group är marknadsledande i Europa inom sanitetsprodukter och firar 150 år under 2024. Geberit har en stark lokal närvaro i de flesta europeiska länder och kan därmed erbjuda unika mervärden inom sanitetsteknik och badrumskeramik. Tillverkningskapaciteten omfattar 26 produktionsanläggningar, varav fyra är belägna utanför Europa. Koncernen har sitt huvudkontor i Rapperswil-Jona, Schweiz. Med cirka 11 000 anställda i ett 50-tal länder genererade Geberit en nettoomsättning på cirka 3,1 miljarder CHF under 2023. Geberit är noterade på börsen SIX Swiss Exchange och är en del av SMI (Swiss Market Index) sedan 2012.

Geberit AB
Folketshusgatan 1