Torrare tak med nya Geberit Pluvia

Torrare tak med nya Geberit Pluvia

I april lanserar VVS-företaget Geberit nya produkter till det populära takavvattningssystemet Geberit Pluvia. Systemet har fått en förbättrad konstruktion som gör det ännu enklare att snabbt och effektivt dränera stora tak.

Geberit Pluvia har funnits på marknaden i över 40 år och dränerar stora tak snabbt och effektivt. Istället för att låta vattnet rinna ut genom rörledningar med fall, fylls Pluvias kompakta rörsystem snabbt upp och suger bort regnvattnet från taket genom det undertryck som bildas. Systemet ser till att ingen luft sugs in och Pluvia kan därför hantera dubbla mängden regnvatten jämfört med ett vanligt rörsystem.

Med systemet krävs det färre takbrunnar, mindre rördiameter och färre röranslutningar. Och eftersom Pluvia inte behöver monteras med fall, ger det även större designfrihet.Systemet är också helt självrengörande tack vare trycket som bildas när rören fylls upp och transporterar vatten i en hastighet av 0,5 m/s.

- Pluvia är så effektivt att halva rördiametern, klarar dubbla mängden regnvatten jämfört med ett mer traditionellt system, säger Jonas Elfborg, produktchef på Geberit.

Nu förbättras systemet ytterligare med Geberit Pluvias nya 12- och 25-liters takbrunnar. Fördelen med såväl de nya som de uppgraderade produkterna är främst konstruktionen som gör de lätta att hantera, installera och underhålla. Takbrunnarna har fått en kompakt design och för att underlätta installationen på välisolerade tak, har de långa anslutningsrör tillverkade i PEH. Brunnsgallret som håller undan smuts och kvistar kan enkelt avlägsnas eller sättas på plats utan verktyg, tack vare ett nytt roterande lås.

Rickard Morin är projektledare på Aderbys rör utanför Göteborg. Han har installerat Pluvia för sina kunder i över 10 år och bara fått positiva omdömen om systemet från såväl kunder som installatörer.

- Systemet är smidigt att montera och hänga upp och vattnet försvinner snabbt från taken. När systemet nu uppgraderas och blir ännu lättare att installera är det förstås bara positivt, säger Rickard Morin.

De nya och förbättrade Geberit Pluvia-produkterna kommer finnas tillgängliga för BIM i Autodesk Revitformat. Med hjälp av en plug-in för Autodesk Revit kan även hydrauliska beräkningar göras direkt i CAD-programmet.

Pluvia takavvattningssystem finns anpassade för de allra flesta takkonstruktioner och är speciellt lämpade för stora, platta tak. De nya produkterna finns tillgängliga från april 2017.

För ytterligare information kontakta:
Jonas Elfborg, produktchef, Geberit Sverige, T: 070-859 34 38, jonas.elfborg@geberit.com

Sofia Ljunggren, Nordic PR Manager, Geberit, T: 040-680 89 34, sofia.ljunggren@geberit.com