Gå direkt till innehåll
Geberit lanserar Inliner - 30 procent mindre energiåtgång med effektivare cirkulation

Pressmeddelande -

Nu lanserar VVS-företaget Geberit sin integrerade varmvattencirkulation, Geberit Inliner, i Sverige.
- Inliner är ett cirkulationsrör som installeras inne i varmvattenledningen. Det gör att man behåller värmen i röret och kan spara upp till 30 procent energi i varmvattencirkulationen. För ett flerbostadshus innebär det en stor kostnadsbesparing, säger Fredrik Färjh, VD på Geberit.

Geberit är marknadsledande inom installationssystem, cisterner och spolsystem för toaletter. Geberit Inliner är en utveckling av företagets just nu 50-årsjubilerande patenterade system Mapress, som används inom såväl bygg- som tillverkningsindustrin över hela världen.

Geberit Inliner är framtagen för att minska energiåtgången i varmvattencirkulationen i flerbostadshus. Idag står varmvattnet för cirka 60 procent av all energianvändning i ett hus. Inliner bidrar till att minska energiåtgången för varmvattencirkulation med upp till 30 procent.

I de flesta flerbostadshus idag har man två vattenledningar - en som leder ut varmvattnet till kranarna och en som leder oanvänt vatten tillbaka i systemet. Med Inliner behövs bara en ledning eftersom Inliner integreras i vattenröret. Detta gör att värmen stannar kvar i röret när vattnet transporteras runt i cirkulationssystemet. Att man dessutom får plats att  tilläggsisolera röret gör att energibesparingen blir ännu större med Geberit Inliner, säger Fredrik Färjh.

Utöver energivinsterna sparar Inliner utrymme och är lätt att montera.  För VVS-montörerna handlar det om att montera och isolera ett varmvattenrör istället för två. Och eftersom Inliner monteras i varmvattenröret krävs det dessutom mindre utrymme för rörinstallationen.

Geberit Inliner är en produkt som ska hålla i 50 år. Investeringen man gör när man installerar Inliner sparar man in på cirka 18 månader, därefter är energibesparingarna rena vinsten, säger Fredrik Färjh. Inliner monteras enkelt inuti Geberits varmvattenrör Mapress i rostfritt stål eller Mepla i Alupex. Vid en eventuell reparation kan Geberit Inliner enkelt demonteras från botten av röret.

Inliner har funnits på den tyska marknaden i cirka 10 år. Där blev produkten snabbt uppskattad och används nu frekvent vid nybyggnation och renovering. På den svenska marknaden sker lanseringen främst mot VVS- Bygg- och Fastighetsbranschen inom nybyggnation och renovering.

Geberit Inliner är en vidareutveckling av det 50-årsjubilerande Mapressystemet, som har fått stor spridning över hela världen med sin revolutionerande metod för att sammanfoga två rördelar genom ett enkelt handgrepp.

Geberit utvecklar, tillverkar och marknadsför högteknologiska produkter och system för VVS-branschen. Sedan företaget grundades 1874 har Geberit utvecklats till att bli marknadsledande inom installationssystem, cisterner och spolsystem, avloppssystem och tappvattensystem. Produkterna är kända för sin höga kvalitet och används inom såväl nybyggnader som ROT-projekt.

Koncernens framgångar skapas av ca 6 000 medarbetare som omsätter för över 16 miljarder SEK. Geberit finns representerat i 41 länder och har 15 produktionsanläggningar i sju länder.

Geberit AB i Sverige är ett bolag som ägs till 100 procent av Geberit Gruppe i Schweiz. Det svenska huvudkontoret och lager ligger i Malmö. Därutöver finns det kundcenter i Stockholm och Göteborg. På samtliga platser finns det showroom och utbildningslokaler för personal och kunder.

Fredrik Färjh

Försäljningschef Proffs 040-680 89 49

Innovativa sanitetslösningar för moderna badrum

Geberit Group är marknadsledande i Europa inom sanitetsprodukter och firar 150 år under 2024. Geberit har en stark lokal närvaro i de flesta europeiska länder och kan därmed erbjuda unika mervärden inom sanitetsteknik och badrumskeramik. Tillverkningskapaciteten omfattar 26 produktionsanläggningar, varav fyra är belägna utanför Europa. Koncernen har sitt huvudkontor i Rapperswil-Jona, Schweiz. Med cirka 11 000 anställda i ett 50-tal länder genererade Geberit en nettoomsättning på cirka 3,1 miljarder CHF under 2023. Geberit är noterade på börsen SIX Swiss Exchange och är en del av SMI (Swiss Market Index) sedan 2012.

Geberit AB
Folketshusgatan 1