Nu tar vi med oss smartphonen i badrummet

Nu tar vi med oss smartphonen i badrummet

Mejl, sms, surfplattor och smartphones har flyttat in i badrummet. Framför allt bland de som är lite yngre. 26 procent av alla män använder sin smartphone på toaletten. Bland kvinnor är siffran 20 procent och i åldrarna 18-34 år hela 40 procent. Bara de danska ungdomarna har ännu svårare att lämna smartphonen utanför. Det visar en färsk nordisk undersökning som har genomförts av sanitetsföretaget Geberit i samarbete med analysinstitutet YouGov. Totalt har 4000 personer svarat på frågor om sina badrumsvanor.

Komfort och design är nyckelord när vi inreder våra badrum under 2014. Här spenderar vi allt mer tid och vi tar med oss prylar och inredning in i badrummet. I snitt sitter svensken 15,49 minuter på toaletten varje dag. Kvinnor, som är de som spenderar mest tid på toaletten, sitter där 1,18 minuter längre än männen. Det motsvarar hela 7 timmar extra under ett år – nästan en arbetsdag!

På toaletten har svenskarna, utöver2 de nödvändiga bestyren, en rad olika aktiviteter för sig; de läser böcker och tidningar (26%), hanterar mejl (16%) och sms (11%). En del (4%) talar till och med i telefon i badrummet! Den aktiviteten är dock mest utbredd bland unga. Att använda sin smartphone eller surfplatta är också populärt. 23 procent - främst män - uppger att de har sällskap av sin surfplatta eller smartphone under själva toalettbesöket.

- Trenden går mot att vi söker ökad komfort i badrummen. Här ska det vara en snygg och bekväm inredning, kännas fräscht och dofta gott. Vissa vill ha både musik och TV i badrummet. På Geberit märker vi trenden genom ökad efterfrågan på t ex vår toalett DuoFresh som eliminerar dålig lukt direkt i toaletten och genom att allt fler väljer beröringsfria spolplattor, säger Jonas Elfborg, produktchef på Geberit.

Vägghängda toaletter populärt
Den svenska topplistan över vad vi helst investerar i i våra badrum bekräftar trenden. Det här är vad man är beredd att lägga pengar på:
1. Snygg inredning och snygga möbler och kakel (54 %)
2. Ljud/radio/musik i badrummet (36 %)
3. En toalett som avlägsnar dålig lukt (35 %)
4. Beröringsfria funktioner t ex i spolplattor eller belysning (28 %)
5. Toalett med inbyggd bidé/duschfunktion (15 %)
(Källa: Sanitetsföretaget Geberit)

- Vi ser en klar trend att kunderna har blivit mer intresserade av att fixa till badrummet. Man är också nyfiken på nya och modernare produkter. Vägghängda toaletter är t ex populärt i Norge och Danmark och har kommit stort i Sverige och Finland bara det senaste året. Idag föredrar 34 procent av svenskarna en vägghängd toalett framför en golvstående, säger Jonas Elfborg.

Undersökningen, där drygt 4000 personer i de nordiska länderna har tillfrågats, visar också att svenskar och norrmän är mest sugna på att börja renovera sina badrum. Här uppger en av fem att de planerar att renovera badrummet de närmsta två åren.  Motsvarande siffror i Danmark och Finland är 15 procent. Norrmännen är de som tänker spendera mest på renoveringen. 32 procent planerar att lägga över 100 000 kronor. I Sverige är det 20 procent som tänker investera över 100 000 kronor på badrumsrenoveringen. I Danmark och Finland är motsvarande siffror 9 respektive 6 procent.

Med hygienen är det si sådär. Var tredje person (32 %) skulle vilja ha bättre hygien i badrummet och 18 procent av svenskarna uppger att de inte tvättar händerna efter toalettbesöket.

Undersökningen genomfördes av analysinstitutet YouGov i februari 2014. Totalt tillfrågades drygt 4000 personer i de nordiska länderna. I Danmark tillfrågades 1003, i Sverige 1009, i Norge 1006 och i Finland 1001 respondenter. De tillfrågade var i åldrarna 18-74 år och urvalet var representativt för populationen i respektive land.