Geek Girl Meetup tillkännager årets tema och öppnar upp intresseanmälan

För femte året i rad arrangerar Geek Girl Meetup Ideella Förening sitt årliga Riksevent. Evenemanget - som varje vår lockar hundratals kvinnliga entreprenörer, techintresserade, och sociala innovatörer - hålls den 28 och 29 maj på Tekniska museet i Stockholm. Årets tema är Better Together.

Temat för Geek Girl Meetups Riksevent varierar från år till år och sätter tonen och den röda tråden förkonferensens innehåll - allt från val av talare, till disussionsämnen och workshops. I år ligger fokus på den kraft som finns i gemenskap och samarbete - och de tekniska möjligheter, sociala innovationer, och entreprenöriella lösningar som det öppnar upp för. Better Together är inspirerat av bland annat delningsekonomin och crowdfunding, men framförallt av alla briljanta kvinnliga geeks som tagit initativ, dragit igång startups och visat världen att inget är omöjligt när alla hjälps åt.

Idag, Internationella kvinnodagen till ära, öppnar Geek Girl Meetup Ideella Förening upp en ‘early bird’ intresseanmälan för alla som vill få ett extra försprång när biljetterna släpps i början på april. Anmälan finns att hitta här.

Som alltid hålls konferensen Geek Girl Meetup helt och hållet för, av, och med de som identifierar sig som kvinnliga geeks.

Om Geek Girl Meetup Ideella Förening

Geek Girl Meetup är en ideell förening som startades av ett antal eldsjälar för att lyfta fram och skapa nya kvinnliga förebilder inom teknik, IT och startups. Varje år i maj arrangerar Geek Girl Meetup en tvådagarskonferens i Stockholm där kända talare blandas med engagerade eldsjälar, alla som vill är välkomna att anmäla ett talk. Geek Girl Meetup håller också i nätverksträffar, har Geek Girl Mini för barn, Geek Girl+ för kvinnor över 40 år och dessutom finns det lokala föreningar på många orter i Sverige och utomlands.

Om årets tema 2016: Better Together

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Det mesta är möjligt, bara vi hjälps åt. Vi ser det i delningsekonomin, vi ser det i crowdfunding och vi ser det i alla entreprenörer, företag, och sociala innovationer, som har blivit till för att människor tror på att saker och ting kan bli bättre när vi gör dem tillsammans. Därför vill Geek Girl Meetup 2016 lyfta fram alla de kvinnor som med samhällsnyttan i fokus driver startups och tar nya initiativ för samarbeten, förändring och framtidstro. Tillsammans skapar vi en bättre och mer jämställd värld.

Sara Fritzon

Presskontakt Ordförande, Geek Girl Meetup IF