Tillsammans är starkast i årets upplaga av Geek Girl Meetup

Den 28-29 maj är det dags för årets Geek Girl Meetup riksevent, i samarbete med Tekniska Museet i Stockholm. Temat är Better togetHer, där fokus ligger på kvinnor som driver startups, skapar innovationer och organisationer utifrån tanken att ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Bland talarna finns Kompis Sveriges Natassia Fry och Pegah Afsharian, Malin Cronqvist från projektet Help to help och Madeleine Opira, grundare av tankesmedjan A Million Minds.

Geek Girl Meetup verkar globalt för att lyfta kvinnor inom mansdominerade områden som teknik, IT och startups, och rikseventet är årets höjdpunkt. Under två dagar samlas geeks som definierar sig som kvinnor på Tekniska museet där såväl kända som okända talare delar med sig av sin kunskap i workshops och sessions. Här blandas experter med rookies och alla deltagare är välkomna att berätta om det som de är bra på. På så sätt skapas en välkomnande miljö, nya förebilder synliggörs och det blir en bra grogrund för kunskapsutbyte och kontaktskapande.

- Vi har valt Better togetHer som tema i år för att vi vill inspirera varandra i dagens klimat. Det handlar om hur vi alla kan hjälpas åt och att vi faktiskt gör detta tillsammans. Vi bygger nätverk tillsammans, sprider kunskap tillsammans, förändrar världen tillsammans. Delningskultur och samhällsnytta är något som vi brinner för och nu vill vi dela vår passion med andra eldsjälar, säger Sara Fritzon som är ordförande för Geek Girl Meetup Ideella Förening.

Bland talarna finns Malin Cronqvist som har dragit igång projektet Help to help som hjälper unga studenter i Tanzania att kunna slutföra sina utbildningar.

Natassia Fry och Pegah Afsharian är grundare till Kompis Sverige som verkar för att knyta kontakter mellan nya och redan etablerade svenskar.

Madeleine Opira har grundat tankesmedjan A Million Minds som arbetar för att frigöra den potential och kapacitet som finns inom miljonprogrammen.

Lördagen avslutas med en fest i Spotifys lokaler, ditt alla, oavsett medlemsstatus eller kön, är välkomna.

Mer information om talarna och det övriga programmet finns på www.bettertogether.se

#GGM16

För mer information eller intervjuförfrågningar vänligen kontakta pressansvariga:
Lisa Evertsson Norrevik & Isabelle Kåge

Lisa Evertsson Norrevik