News -

Wallstiftelsen finansierar nytt verk av Jacob Mühlrad

Jacob Mühlrad får stipendium från Anders Walls Stiftelse för att komponera ett nytt stycke för Kungliga Filharmonikernas solo-cellist Johannes Rostamo med uruppförande våren 2018.

– Jag är oerhört tacksam, säger Jacob Mühlrad. Kammarmusiken är en otroligt vital del av konstmusiken och den klassiska musiken och tack vare stipendiet kan jag nu ägna den tid som behövs för att komponera verket.

Johannes Rostamo medverkade som cellist i uruppförandet av Mühlrads i ”Silent Prayer”, en kvartett för fagott, violin, viola och cello, på Berwaldhallen i januari i år. Rostamo blev särskilt intresserad av de speltekniker och musikaliska språk Mühlrad använde i ”Silent Prayer” och tog därför initiativ till ett nytt samarbetsprojekt där detta kunde vidareutvecklas i ett verk för solocello.

– Det är roligt att på detta sätt kunna medverka till en ny intressant komposition av den begåvade Jacob Mühlrad och jag ser fram emot uruppförandet, säger styrelsens ordförande Anders Wall.

• jacob mühlrad