Årets Körledare 2013 Leif Åkesson

Rosenborg-Gehrmans och Föreningen Sveriges Körledares gemensamma stipendium Årets Körledare 2013 på 50 000 kronor tilldelas Leif Åkesson, Skellefteå. Stipendiet delades ut på Konserthuset i Göteborg 18 oktober 2013 i samband med invigningen av Föreningen Sveriges Körledare Körledarkonvent. Eric Ericson-dagen firades också vid detta tillfälle.

Leif Åkesson musicerar fritt i flera genrer med sina körer. Kammarkören Sångkraft har under hans ledning utvecklat ett framgångsrikt vokalgruppsound, men efterfrågas även för insatser i större klassiska konsertproduktioner.

Leif Åkessons körsångare vittnar om hans osvikliga förmåga att leda sina repetitioner lustfyllt, genomtänkt, intensivt engagerande och med respekt för sångarna.

Med alla sina olika körer har Leif Åkesson visat en hängivenhet i sitt arbete och en unik förmåga att lägga den musikaliska ribban på precis rätt höjd i förhållande till förutsättningarna.

På FSK:s hemsida www.korledare.se kan man läsa kriterierna för stipendiet och vilka körledare som har erhållit utmärkelsen ända sedan 1986.

För mer information – välkomna att kontakta:

Lena Ekman Frisk
Ordförande Föreningen Sveriges Körledare
lena.ekmanfrisk@gmail.com

Joe Lindström
Ordförande Inge och Einar Rosenborgs Stiftelse för svensk musik
joe.lindstrom@telia.com

Klicka här för pdf av PRESSMEDDELANDE_ARETS_KORLEDARE_2013
Bild på Leif Åkesson - courtesy of Skellefteå Kammarkör:

• rosenborg-gehrmans stipendier

Gunnar Helgesson