Gehrmans förlägger Cecilia Damströms musik

Gehrmans Musikförlag inleder ett samarbete med finlandssvenska tonsättaren Cecilia Damström (f. 1988). Hon är uppvuxen i Helsingfors i en mångkulturell, flerspråkig familj något som påverkat hennes komponerande. En stark känsla för harmoni, drama och expressivitet är ständigt närvarande i musiken, och hon strävar efter att få lyssnaren att tänka och känna.

Cecilia Damströms starka allmänmänskliga patos är en viktig aspekt i hennes skapande; orkesterstycket Tundo! är tillägnat världens alla flyktingar, stråkorkesterstycket Infirmus till dem med obotliga sjukdomar, och hennes trilogi av kvintetter har hämtat inspiration från tre starka kvinnoöden – Jean Sibelius hustru Aino, författaren, tillika finlands första feminist, Minna Canth, och konstnären Helene Schjerfbeck

– Jag har så länge jag minns sett fram emot att en dag kunna samarbeta med ett förlag, att ha människor omkring mig som kan hjälpa mig med layout och andra viktiga ärenden, säger Cecilia Damström. För mig var det väldigt viktigt att hitta de människor med vilka ett så intensivt samarbete skulle lyckas och där engagemanget är ömsesidigt – därför valde jag Gehrmans, för allt kändes lätt och rätt genast från början.

Cecilia Damström har vunnit en rad kompositionstävlingar både nationella och internationella och har redan en diger verklista med orkester-, kammar- och körmusik samt opera. Hon har studerat komposition vid Tammerfors yrkeshögskola för Hannu Pohjannoro och på masternivå för Luca Francesconi vid Musikhögskolan i Malmö.

Vi har följt Cecilia med stort intresse under några år och tycker det ska bli oerhört spännande att få börja samarbeta med henne. Hon fick i höstas Rosenborg-Gehrmans tonsättarstipendium, och nu ser vi fram emot att få följa hennes utveckling på nära håll, säger Gunnar Helgesson, VD på Gehrmans Musikförlag.

Sedan 2014 har Damström samarbetat med en rad orkestrar, körer, kammarmusiker och festivaler, bland annat Finska Nationaloperan, Jyväskylä Sinfonia, Gävle Symfoniorkester, Helsingborgs Symfoniorkester, Avanti! Brodsky Quartet, Akademiska Damkören Lyran,Tampere Biennale, Tampering Festival, Summer Sounds Festival. Hon är composer-in-residence vid Kokonainen Festival i Tavastehus under perioden 2016-2020. Hennes musik har framförts i alla de nordiska länderna, i Kanada, Tyskland, Storbritannien, Holland, Spanien och Tjeckien.

Under den närmaste tiden kan vi bland annat se fram emot följande: uruppförandet av Epitaph för piano solo med Ville Hautakangas under evenemanget “På besök hos Kaija Saariaho” den 6 mars; världspremiären av barnoperan Djurens planet på Finska Nationaloperan den 15 mars; pianokvintetten Minna som framförs av Tamper Raw den 24 mars; orkesterstycket Lucrum får tysk premiär i Würzburg den 9 maj; Aurora Marthens och Gustav Djupsjöbacka uruppför sångcykeln Öar i ett hav som strömmar, till texter av Henrika Ringbom, på Svenska Teatern i Helsingfors den 11 maj, och den 4 augusti blir det premiär för, Helene, den sista delen i kvintett-trilogin om olika kvinnoöden, på Kokonainen Festival i Tavastehus.

• cecilia damström